Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Skammelig JP-kampagne imod den kollektive trafik

Lars Olsenforfatter, Holbæk

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Når jeg holder foredrag om min bog ”Det de kalder udkant, kalder vi hjem”, dukker ét emne op hver eneste gang uden for de største byer: kollapset i den kollektive trafik ude i landet. Det er en evergreen fra Viborg til Langeland.

Som én bemærkede ved et foredrag i Herning for vestjyske tillidsfolk: »Kollektiv trafik er stort set afviklet uden for byerne, hvis man ikke lige bor ved en af de få toglinjer«. Deltagerne var selv kommet i bil, men mærker konsekvenserne hos familie og venner.

Jeg var derfor ved at få kaffen galt i halsen, da jeg så JP’s forside: »Togpassagerer får milliarder i tilskud – nu vil trafikforskere lukke hele togbaner« (9/7).

Baggrund: et par røvballeforskere fra København og Aalborg har beregnet, at det ser bedre ud i Excel-arkene at erstatte de små lokalbaner med busser – og voila, forsiden var hjemme.

Det er sørme godt, at de er trafikforskere og ikke politologer. Enhver kender den politiske logik: Først erstattes toget af en bus, så bliver der længere mellem bugafgangene, derfor falder passagertallet, og til sidst lukker busruten. Regionerne kalder selv dette for en »dødsspiral«.

Blot fire dage tidligere ryddede JP-kampagnen også forsiden: »Støtte til forslag om at nedlægge 59 togstationer« (5/7). Afsættet var en analyse fra lobbyorganisationen for taxa- og busselskaber, der – surprise, surprise – konkluderede, at det bedre kan betale sig (i hvert tilfælde for dem selv).

Hvorfor ikke bruge sommeren på en seriøs debat om nye løsninger på trafikkrisen uden for byerne? Ny digital teknologi åbner nye muligheder for at reorganisere hele transportsystemet. Hver dag transporterer Karos fire millioner franskmænd fra A til B ved hjælp af samkørsel. I mindre skala sker det samme herhjemme med Go More og Ta’ Med, en app udviklet af FDM og Sjællands offentlige transport (Movia).

Kære JP, hvornår bliver I ”hele Danmarks avis” og ikke blot talerør for storbytosser og lobbyister?