ChatGPT har ødelagt relationen til min mor
Jeg stillede egentlig bare min mor et enkelt spørgsmål. Resultatet viste, at man skal forlade sig på menneskelig fornuft, ikke på et menneske, der kan sende budskaber helt ud af kurs.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Da jeg for nylig spurgte min mor, om hun kunne hjælpe mig med at formulere en dåbsinvitation til min datter, svarede hun: »Hvorfor spørger du ikke AI?«
Hertil svarede jeg: »Fordi lige så god som AI er, forstår den sig ikke helt på menneskelig kutyme og pli, den er tilbøjelig til bare at give mig ret.«
Det blev begyndelsen på en samtale, der sluttede med, at min mor – eller rettere ChatGPT – brød relationen til mig, for kort tid efter vores samtale modtog jeg en lang besked. Den var ikke bare følelsesladet – den var også sprogligt forfinet og distanceret. Den lignede ikke noget, min mor selv ville skrive, et uddrag af den ser sådan ud:
»Kære Jessica […] Da vi talte sammen sidst, og efter din besked, blev det tydeligt for mig, hvor ondt det hele gør. Ikke fordi jeg ikke elsker dig eller ønsker det bedste for dig, men fordi jeg føler mig manipuleret, kontrolleret og behandlet dårligt. Det har stået på længe, og det gør mig så ked af det og udmattet. […] Jeg ønsker ikke at blive i en relation, hvor jeg mister mig selv. Jeg kan ikke længere stille mig til rådighed i en dynamik, der føles ubærlig og utryg. Derfor trækker jeg mig nu. Ikke for at straffe dig, men for at passe på mig selv. Jeg har brug for ro, og jeg har brug for at stå ved min egen grænse. […]
Mor«
Svaret fra min mor eller rettere ChatGPT kom hurtigt og var voldsomt.
Jeg har oplevet, at hun har trukket sig før, men modsat tidligere var denne besked velformuleret, følelsesmæssigt distanceret og afsluttende. Hvor meget af det var egentlig hende? Men kære mor, du lyttede ikke, da jeg i vores telefonsamtale sagde, at AI ikke forstod sig på menneskelig kutyme og pli.
AI forstår ikke det brutale skridt, det er at bryde kontakten til sin datter. Jeg kan frygte, at ChatGPT blot har bekræftet dig i det, du ønskede at høre på det tidspunkt uden at tage højde for konsekvenserne. For dem skal ChatGPT ikke leve med. Det skal du.
Hvad der plejede at være et genialt redskab til at støtte min mor i sin ordblindhed, er nu gået hen og blevet hendes betroede, som hun henter hjælp fra til at tage pauser fra mig.
Jeg kan se i hendes besked, hvad det gør, når man vender sine tanker med en sprogmodel i stedet for virkelige mennesker. Du bliver ikke udfordret i dit synspunkt. Blot bekræftet i, hvad du vil høre. Et personligt ekkokammer, der bekræfter dig i, at din adfærd er o.k., og det er alle de andre, den er gal med.
Og måske er det dét, som gør mest ondt, at min mor betror sig til sin elskede AI, som blot bekræfter hende i, at hun har en manipulerende datter, at min mor er offeret, og at en pause er sund. At vores relation ikke var værd at sove på. For en klog AI kan man jo også bruge som fagperson. En maskine, der lyder klogere end de fleste mennesker.
Men her glemmer de fleste af os, at hvis ChatGPT gav reelt modspil, ville folk være mindre interesserede i at bruge den. Designet by default er altså at sige, hvad brugerne ønsker at høre, så vi fortsætter med at bruge ChatGPT og måske endog køber adgang til den store pakke.
Jeg skriver ikke dette for at udskamme min mor. Jeg skriver det, fordi jeg tror, vi bliver nødt til at tale om, hvad det gør ved vores relationer, når vi vender vores inderste tanker med en maskine i stedet for et menneske. Maskinen tager ikke højde for uhensigtsmæssig adfærd og mønster, som en fagperson kan.
Kære mor og kære ChatGPT. Måske skal vi til at minde hinanden om, at nogle ting ikke kan outsources. Måske bør I gå tilbage til at læse korrektur?
Jeg tror ikke, ChatGPT er god at holde i hånden, når du bliver gammel.