Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Hold nu op med det føleri

Sig det, som det er i stedet for at føle sig frem.

Hjalte Houborg, gymnasieelev, Hvide Sande

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Af alle vendinger, der i nyere tid florerer i det danske sprog i 2025, om det så er skibidi, rizz, low/high key, ohio, eller cooked, så er der stadigvæk ingen vending, der formår at tage kronen fra: jeg føler.

Det er blevet kutyme at indskyde »jeg føler« foran enhver påstand. En kutyme, jeg mener er et problem og skal have sin ende.

At indsætte »jeg føler« vil udvande, fortynde og svække afsenderens budskab. »Jeg føler« er et udtryk, der bliver en sproglig tådypning, hvor man tager distance til sin påstand, som om man ikke tør at stå ved den. Når jeg hører en person, der starter med ordene »jeg føler«, kan jeg af ren og skær refleks ikke gøre andet end at foragte det næste, der kommer ud af afsenderens mund.

Bevidst eller ubevidst svækker »jeg føler« udsagnet, og det er blevet en dårlig vane for folk at sige.

Så næste gang, du har noget på hjerte – drop følelsen, drop forbeholdet – og sig det, som du mener det. Sig »jeg mener« i stedet for »jeg føler«. Det klæder både dig og dit budskab.

Artiklens emner
Sprog