Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Kære socialdemokrater: Lad være med at bruge os sygeplejersker i jeres propaganda

Bureaukrati er ikke kernevelfærd, og vi er nogen, der gerne vil have os frabedt at blive spændt for jeres vogn.

Helle JensenSygeplejerske, folketingskandidat for LA, Viborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det er så forudsigeligt, det socialdemokratiske hylekor, der er opstået, efter at Liberal Alliance fremlagde sin store plan for, hvordan vi finansierer de øgede omkostninger, der skal findes til den oprustning, som skal ske i Forsvaret.

En del af forslaget er, at de ca. 17.000 ekstra bureaukrater, der er ansat, siden Mette Frederiksen kom til, skal skæres væk.

Enten betragter socialdemokraterne bureaukrater som kernevelfærdsmedarbejdere, eller også har de bare glemt at læse forslaget ordentligt, for de turnerer nu rundt med fortællingen om, at Liberal Alliance vil slagte velfærden, og den sædvanlige sang om ”hvor mange sygeplejersker, pædagoger m.m. vil LA fyre?”

Svaret er ingen, men det retoriske træk fra socialdemokraterne er velkendt. Det er nemlig altid smart at pege på et område, hvor det kommer til at gøre ondt på borgerne, og så blive ved og ved med at gentage det.

At det er usandt, er tilsyneladende mindre relevant.

Lad os vende debatten lidt om. Som sygeplejerske gavner det bestemt ikke mit arbejdsliv, at flere mennesker er ansat til at skubbe papirer rundt og generere flere opgaver til os, der er ansat på gulvet. Og endvidere at have en holdning til, hvordan jeg skal udføre mit arbejde.

Mit arbejdsliv vil tværtimod blive lettere af mere tillid til den enkelte medarbejder og færre regler.

Vores velfærd bliver ikke ringere af det her forslag. Tværtimod kan færre bureaukrater øge arbejdsglæden og frigive tid til det, vi er uddannet til – nemlig at levere kernevelfærd.

Og jeg vil gerne understrege, at jeg ikke principielt har noget imod bureaukrater – der skal bare ikke være flere end højst nødvendigt.

En stigning på 17.000 ansatte er ret meget, og de færreste kan vel reelt mærke, at vi har fået eksempelvis bedre velfærd på grund af de flere ansatte.

Derfor burde vi også som samfund kunne have en fornuftig og saglig debat om, hvorvidt det er muligt at skære i antallet af ansatte for at finansiere noget, der er så vigtigt som vores fælles forsvar.

Det eneste positive, jeg kan se ved stigningen, er, at jeg heldigvis oftere end før møder mennesker, der er ansat i kernevelfærden, og som undrer sig over mængden af mennesker, der er beskæftiget på eksempelvis sundhedsområdet uden at have med patienterne at gøre.

Det giver mig håb. For jeg tror, det begynder at gå op for flere og flere, at selvom socialdemokraterne og de andre røde skubber os sygeplejersker foran sig, så står de ikke bag os, når det gælder.

Ingen steder står det skrevet, at det er et krav, at man er rød for at være sygeplejerske.

Så det er o.k., at Socialdemokratiet ikke gider at tage ansvar for at finde penge til oprustning af Forsvaret ved blandt andet at skære på antallet af bureaukrater. Men kan I ikke snart finde en anden faggruppe end sygeplejerskerne at skubbe foran jer i jeres propaganda? Den plade er ved at være temmelig slidt.