Nej, Skibby – din ladeløsning er ikke hurtigere
Danmarksdemokraterne har mere travlt med at kritisere andre – heriblandt mig – end at finde løsninger for danskerne.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg har ved flere lejligheder efterspurgt politiske løsninger frem for tom kritik fra Danmarksdemokraternes Hans Kristian Skibby, der har for vane at kritisere mig for stort og småt. Nu er Skibby ude med riven igen, og jeg må indrømme, at jeg ikke forstår hans ærinde. Han kritiserer mig i JP 27/3, fordi jeg har foreslået, at elbilejere med solceller på taget i dag ikke kan få refusion af betalte elafgifter ved hjemmeladning, som andre elbilejere kan. Min løsning går på, at elbilejerne kan installere en såkaldt bimåler – som allerede findes i mange private ladebokse – og på den måde adskille strømmen fra solcellerne på taget fra den afgiftsfri ladestrøm til elbilen.
Det er i min optik en fremtidssikret løsning på et problem, der er nærværende for stadig flere danskere. Løsningen er af bl.a. FDM blevet kaldt en revolution af lademarkedet, som samtidig vil gøre det billigere at være elbilejer. Men der skal indføres nye regler for at få det til at virke, og de forventes at kunne være klar næste sommer. Alligevel er Skibby utilfreds. Det går for langsomt, synes han. Derfor foreslår han at afgiftsfritage al hjemmeladning af elbiler om natten. For som Skibby siger, »der er jo ikke en chance for, at den strøm kommer fra solceller«. Igen mener jeg, at den skattepolitiske kriger råber højere, end realiteterne kan holde til. Dels vil det ikke være hurtigere at gå ned ad den vej – der skal også lovgivning til. Dels er det i min optik en ringere løsning. Hvorfor begrænse elbilejerne til at lade om natten? Jeg forstår det ikke.
Jeg er – modsat Skibby – optaget af, at vi kan løse det her problem på en god og holdbar måde, som kan fungere i virkeligheden. Og som bilejernes organisation, FDM, er glade for på elbilejernes vegne. Jeg er derfor en kende træt af, at Skibby – igen – kritiserer frem for at bidrage med noget, der rent faktisk virker. Skarp kritik giver selvfølgelig noget rampelys til Danmarksdemokraterne, men jeg tror, at danskerne er mere interesserede i løsninger, der virker i danskernes hverdag.