Sociale medier overtager min hverdag
Jeg ved godt, at vi bruger sociale medier alt for meget, men hvis forældrene tog et ansvar og selv lod være med at bruge så mange timer online, ville det hjælpe. For det smitter.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Mange unge bliver konstant udsat for billeder af ”perfekte kroppe” på sociale medier, ofte redigeret med filtre, der gør dem urealistiske og uopnåelige. Det fører til en følelse af utilstrækkelighed og lavt selvværd, når vi sammenligner os selv med de idealer, vi ser online.
Men hvorfor skal vi unge være så usikre på os selv? Er det virkelig nødvendigt at sammenligne os konstant med andres tilsyneladende perfekte liv, bare fordi vi ønsker at være en del af fællesskabet på sociale medier? Det lyder måske overdrevent, men vi risikerer at ofre vores mentale sundhed for et fællesskab, der ikke er så virkelighedstro, som vi tror, det er. Det synes jeg er uretfærdigt.
Er det fair, at vi skal leve op til disse urealistiske standarder, eller er vi nødt til at tage ansvar for den måde, vi selv bruger sociale medier på?
En ny undersøgelse viser, at unge i alderen 13-17 år bruger minimum fire timer om dagen på sociale medier. Hvis vi regner på det, betyder det, at vi bruger over en sjettedel af vores dag på sociale medier. Er det virkelig acceptabelt? Har vi ikke et ansvar for at overveje, hvordan den tid påvirker os? For mig at se er det et kæmpe problem.
Jeg kender udmærket godt følelsen af at sammenligne mig selv med dem, jeg ser på sociale medier. Det er noget, mange af os oplever, fordi vi som mennesker naturligt har en tendens til at sammenligne os med andre, selv om der er en stor forskel på det, vi ser online, og den virkelighed, vi møder i vores daglige liv.
På sociale medier er det ofte kun de bedste og mest polerede øjeblikke, der bliver delt, hvilket kan skabe et skævt billede af virkeligheden. I den fysiske verden møder vi mennesker med deres fejl og udfordringer, som ikke nødvendigvis bliver vist på en skærm. Denne forskel kan føre til en urealistisk opfattelse af, hvad der er ”normalt”.
Løsningen kræver, at vi bruger vores id, når vi logger ind på et socialt medie. På den måde undgår vi for unge forbrugere. F.eks. er aldersgrænsen lige nu for Instagram, Snapchat og TikTok på 13 år. Men jeg er overbevist om, at der er mange under aldersgrænsen.
Men forældre har vel også et ansvar over for deres børn? Måske hvis forældrene tog et ansvar og selv lod være med at bruge så mange timer online? For det værste er, at sådan noget smitter som pest.