Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Jeg fik kvalme

Trumps vision af Gaza er foruroligende.

Carl Frej Larsen, forfatter/oversætter, København

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

TV 2 viste onsdag aften 27/2 en video, som Trump har lagt ud på Truth Social, hvor børn fra det ødelagte Gaza løber ud fra ruinerne mod et kommende Gaza-lykkeland, og hvor palmerne vajer blidt over de solbeskinnede sandstrande, hvor turisterne sidder med drinks på kanten af poolen, deriblandt Netanyahu og Trump. Det minder om det, man oplever i den Oscar-belønnede film ”The Zone of Interest” om Rudolf Höss, kommandanten for Auschwitz, og hans familie, der lever et idyllisk liv i en villa lige uden for kz-lejren. Filmen skildrer kontrasten mellem nazisternes privilegerede familieliv og de ufattelige rædsler få meter væk. Forskellen mellem de to film er, at hvor “The Zone of Interest” skildrer et overstået kapitel set i bagklogskabens lys, er Trumps Lykkeland-Gaza en fremtidsvision, som bevidst ignorerer de ufattelige lidelser, der uløste vil akkompagnere fremtidens solbeskinnede sandstrande. Tragedien forvandlet til en Trump-ejendomsmæglerreklame. Empati forvandlet til ondskab.

Deltagerne i programmet virkede beklemte og urolige over Trumps video. Jeg havde det ligesådan: Følte mig nedtrykt og fuld af indeklemt vrede.