Inger Støjberg kan samle blå blok
Jeg ser Danmarksdemokraterne som en fraktion af Venstre, der kan indgå i en blå blok med et stort regeringspotentiale.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Mon ikke der er mange, der savner den gamle Inger Støjberg? Venstres loyale løjtnant, der var Venstre helt ind til benet: aktiv i Venstre som amtsrådsmedlem i Viborg Amt, hvor hun sad fra 1994, indtil hun i 2002 kom i Folketinget. Blev politisk ordfører og har ikke mindre end fem Venstre-ministerroller på sit cv.
Inger Støjberg blev løsgænger med den tunge Venstre-bagage. Hun stiftede partiet Danmarksdemokraterne, som jeg ser som en fraktion af Venstre, der fint kan indgå i en blå blok med et stort regeringspotentiale. En ulovlig instruks, mens hun var udlændinge- og integrationsminister, medførte en rigsretssag, som også Venstre måtte stemme for. Det medførte bitterhed og en personlig skuffelse, især rettet mod daværende formand Jakob Ellemann-Jensen.
I en blå regering med tre-fire partier vil der også være plads til særstandpunkter. Samarbejdet skal baseres på enighed om det væsentlige, fordragelighed om det uvæsentlige og gensidig tillid i alt. Troels Lund Poulsen er nu formand for Venstre. Inger Støjberg kender ham. Hun har siddet i regeringer med ham og allerede nikket til muligheden for at pege på ham som statsminister i en blå regering.
Partiet Venstre har altid haft fraktioner. I begyndelsen af 1900-tallet fik de valgte mænd mulighed for at pege på en statsminister. De var valgt i enkeltmandskredse uden en egentlig partiorganisation bag sig: mange sympatisører, få egentlige medlemmer og slet ingen ordførere eller spindoktorer til at forkludre billedet.
Hen ad vejen stillede de op på en fællesliste i hver sin kreds, der på stemmesedlen fik kandidaten tilføjet navnet ”Folketingets Venstre”. De valgte til Folketinget samledes og dannede regeringer med en Venstremand som statsminister. Af den brogede flok er det blevet til 11 statsministre indtil videre. Jeg har det som Inger Støjberg og vil gerne pege på Troels Lund Poulsen som nummer 12.