Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Regeringen gør banker til velfærdsinstitutioner. Og danskerne betaler

Kontrol mod hvidvask skal gøres til en myndighedsopgave i stedet for at belaste bankerne – og dermed også kunderne.

Simon Karim HelledieErhvervsrådgiver, folketingskandidat, (LA), Hellerup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I disse dage behandles et lovforslag om ret til basal erhvervskonto i landets pengeinstitutter, så erhvervskunder sidestilles med private. Det sker på baggrund af de udfordringer, mindre erhvervsdrivende typisk oplever, når de skal have en erhvervskonto, noget, hver 10. kæmper med ifølge SMVdanmark.

Jeg forstår grundlaget for forslaget. Iværksættere spiller nemlig en helt central rolle i det danske samfund ved at skabe arbejdspladser, innovation og velstand, som kommer os alle sammen til gavn.

Det er dem, der skal skabe fremtidens virksomheder og forretningsidéer i Danmark, så vi får råd til at forbedre vores velfærdssamfund. Danmark havde i 2019 ca. 200.000 selvstændigt erhvervsdrivende og over 2.750.000 lønmodtagere. Det er det laveste antal selvstændige sammenlignet med lønmodtagere i hele EU, og antallet af selvstændige i Danmark har været nedadgående i flere år.

Problemet er ikke bankerne, men politikere. Siden finanskrisen er den danske finanssektor blevet uhørt overreguleret, og her tænker jeg ikke nødvendigvis på likviditets- og solvenskrav, men på, at bankerne i dag skal lege den udøvende og den dømmende magt.

Bankerne løser allerede en kæmpe samfundsopgave – man kan kalde det samfundsbidrag – uden betaling. Der er nemlig kommet så mange krav til hvidvask, kendskab til kunden, kontrol med terrorfinansiering, overvågning af transaktioner m.m.

Meget af dette burde egentlig være en myndighedsopgave, men i virkeligheden er det banken, der er ansvarlig. Omtrent hver syvende ansat arbejder med hvidvask og terrorfinansiering, hvilket naturligvis ender som højere priser for kunderne.

Jeg arbejder med erhvervskunder i banksektoren. Jeg er én dem, der afviser potentielle kunder, og jeg vil gerne sige ja til alle, men ikke så længe min arbejdsplads hænger på den.

Jeg er dybt uenig i tankegangen om, at banken skal tage imod kunder, de ikke ønsker, og hvis kunden agerer ulovligt, er det også banken, der hænger på den. Fra politikernes side er bank-bashing yderst populært, der er stemmer i det, og folk hopper med på den, men politikerne gør danskerne en bjørnetjeneste. For kære læser, hvis din bank har hævet gebyrerne, afviser dig, spørger dig om pengene oprindelse og ser sort, hvis du bruger kontanter, så se surt mod politikerne og ikke bankerne.

Bankerne er blevet offer for forfejlet socialdemokratisk politik, hvor politikerne har gjort sektoren til en velfærdsinstitution, når flere tusinde ansatte håndterer hvidvask, som burde være en myndighedsopgave, endda uden nogen former for kompensation, og når der mangler penge i statskassen, indføres der bare en særskat på bankerne, som diverse økonomer har kritiseret, for at finansiere Socialdemokratiets prestigeprojekt, Arne-pensionen.

Nu vil selvsamme politikere sikre rettigheden til en erhvervskonto til alle, hvilket bare forværrer problemet yderligere, for det resulterer udelukkende i højere hvidvask-omkostningerne i bankerne og dermed højere gebyrer og priser til alle.

Så kære regering, tag ansvar, og gør hvidvask til en myndighedsopgave, så kan alle få en erhvervskonto helt uden besvær og høje priser til følge.