Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vi skal tage de kritiske samtaler med dem, der siger, de vil være danske: Vi skal stå fast på danske værdier

Diskussionen om sindelagskontrol giver mindelser om den berøringsangst, der alt for længe har præget den fejlslagne integration. Hvorfor tør vi ikke stå fast på danske værdier?

Brigitte Klintskov JerkelMF, udlændinge- og indfødsretsordfører, (K)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I Folketingets Indfødsretsudvalg inviterede vi tre statsborgerskabsansøgere til en samtale om demokrati og værdier. Det gjorde vi på baggrund af udtalelser fra de tre ansøgere, som har vækket bekymring hos udvalget om ansøgernes syn på netop demokrati og værdier.

Vores invitation har tilsyneladende delt vandene en smule. Enhedslisten kalder det for en »eksponentielt stigende skørhedsfaktor« i udvalget. Venstre udtrykker bekymring over samtalens natur. Og flere politikere og journalister har brugt ordet »sindelagskontrol«.

Reaktionerne på vores ønske om dialog har ærligt talt rystet mig en smule. Selv har jeg svært ved at se det problematiske i, at vi søger svar på bekymringer om ansøgeres tidligere udtalelser på eksempelvis sociale medier. Alternativt giver vi ikke de ansøgere en mulighed for at forklare sig og tolker i stedet deres udtalelser på et mangelfuldt grundlag.

Jeg synes, at man underkender vigtigheden af et fælles demokratisk værdigrundlag, når man sætter spørgsmålstegn ved nødvendigheden af en sådan samtale. Jeg troede egentlig, at udlændingepolitikken var nået hen et sted, hvor alle partier anerkender, at værdier er en afgørende faktor, hvis integrationen skal lykkes.

Jeg mener, at integrationen i høj grad er fejlet, fordi vi ikke har turdet at stå fast på en klar og tydelig ramme for danske værdier. I stedet har vi med fingrene krydset fulgt statistikker om beskæftigelse, uddannelse og kriminalitet og naivt håbet på det bedste.

Vi skal værne om værdier som demokrati, ytringsfrihed og ligestilling. Det er dybt uansvarligt at acceptere, at store dele af ikkevestlige indvandrere og efterkommere åbent modsætter sig værdier, der er helt afgørende for et frit og liberalt samfund som det danske.

Har man læst Jyllands-Posten de seneste to måneder, så ved man, hvor galt det står til med ikkevestlige indvandrere og efterkommeres holdning til danske værdier.

I en holdningsundersøgelse står det tydeligt, at store dele af den muslimske befolkning i Danmark har antidemokratiske holdninger til for eksempel terror, homoseksuelle og dansk lov.

Det må vi ikke acceptere. I De Konservative har vi derfor foreslået, at man tilføjer værdispørgsmål til Det Nationale Integrationsbarometer.

Alt for længe har vi kun målt integration på beskæftigelse, uddannelse og kriminalitet. Det er vigtige parametre. Men vi må ikke antage, at arbejde og en ren straffeattest er en garanti for, at man er integreret i det danske samfund.

Vi kan ikke vente 10 år på, at Jyllands-Posten bringer endnu en holdningsundersøgelse. Vi skal simpelthen have bedre og løbende kontrol over, hvordan indvandrere og efterkommere placerer sig på spørgsmål om demokrati og frihed.

Og så skal vi turde at insistere på vigtigheden af danske værdier. Ellers så tilbyder vi ikke noget reelt alternativ til de antidemokratiske holdninger, som desværre findes i vores samfund.