Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Der kom et brev fra Vurderingsstyrelsen

Jeg er ret utryg ved en statslig styrelse, der kan forvandle en rabat til et lån.

Pia RavnSelvstændig, Støvring

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vi har i dag modtaget brev fra Vurderingsstyrelsen. Den grådige stat mangler tilsyneladende penge igen. Nå, hvad skal vi nu stå model til?

Vi må forstå, at der er opkrævet for lidt i boligskat i 2024. Som følge deraf har vi fået et lån på forventeligt under 5.000 kr. til en rente på 2,66 pct. pr. år.

Nu har vi efterhånden nået en alder og position, hvor vi ikke ønsker at gældsætte os, men vupti, så fik vi et lån.

Af vores forskudsopgørelse for 2024 fremgår det, at vi får en rabat på ca. 5.000 kr. i ejendomsværdiskat, fordi den foreløbige 2023-vurdering er højere end den hidtidige.

Den rabat er så åbenbart blevet vekslet til et lån. Jeg er målløs. Nu skal jeg så orientere mig på diverse portaler om, hvordan jeg skal vælge lånet fra og betale ved kasse ét.

Når man så begynder at se lidt på den styrelse, som står på mål for opkrævningen, så kan man godt forstå, at det kræver solide skatteindtægter at holde det hele flydende.

Vurderingsstyrelsen, som blev oprettet i 2018, har ca. 850 ansatte. Styrelsen hører under Skatteministeriet, som er en koncern med over 5.000 ansatte. Ifølge Wikipedia er Vurderingsstyrelsens motto: »Vi sikrer tillid til vurderingen og tryghed om beskatning af ejendomme.«

Jeg føler nu ikke den store tryghed ved styrelsens mærkværdige afgørelser, som jeg har kunnet følge i medierne. Nu ser de sig i stand til at forvandle en rabat til et lån.

Jeg synes, at det er på høje tid og meget påkrævet, at der ryddes op og ud. Bureaukratiet i vores lille land er gået amok og diverse ministerier og styrelser misbruger i den grad borgernes tillid.

Jeg er ikke stor fan af Elon Musk, men hvis det viser sig, at han kan noget i forhold til rationalisering og tilpasning af offentlige sektorer til det virkelige liv uden for Christiansborg, så skal han være så hjertelig velkommen, for her i Danmark er der virkelig noget at tage fat på.