Du er nedladende, Mette Frederiksen
Det er tragikomisk at se et samlet socialdemokrati gå i brechen mod uddannelsessnobberi, når deres leder samtidig udtaler sig nedværdigende om både pædagoguddannelsen og pædagogfaget.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Nej, Mette Frederiksen, jeg uddanner mig ikke for at kunne være sammen med børn og ikke så meget andet.
Jeg uddanner mig for at tilegne mig essentielle faglige kompetencer. Vi pædagogstuderende kommer til at stå med fremtiden i vores hænder.
Vi uddanner os til at forstå formålet med forskellige aktiviteter med børnene, og hvordan vi sikrer udvikling, dannelse og læring gennem leg. Vi lærer om børnenes udvikling, og hvordan vi fordrer denne. Vi lærer om dannelse, og hvordan vi skal guide børnene i at danne deres egen identitet og personlighed, mens de også skal dannes til at være fremtidige samfundsborgere, der kan indgå i de essentielle fællesskaber såsom uddannelse, arbejde, foreningsliv osv.
Vi lærer, hvordan vi skaber lige deltagelsesmuligheder uanset børnenes forudsætninger.
Vi lærer også, hvilke ting og signaler vi skal være opmærksomme på, så vi kan genkende tegn på omsorgssvigt, vold og overgreb. Og vi lærer, hvordan vi skal handle herpå. Vi uddannes til at gribe de udsatte og skabe rammerne for, at de forhåbentligt udvikler samme færdigheder og forudsætninger som de ressourcestærke. Vi lærer om psykologi, sociologi, filosofi, etik, lovgivning og SÅ meget mere.
Jeg og mange andre var af den opfattelse, at du gerne vil være børnenes statsminister. At du vil værne om de særligt udsatte. Dette kræver høje faglige kompetencer og ikke blot at være »sammen med børnene«.
Det er tragikomisk at se et samlet socialdemokrati gå i brechen mod uddannelsessnobberi, når deres leder samtidig udtaler sig nedværdigende og negligerende om både pædagoguddannelsen og pædagogfaget.
Pædagoger varetager en essentiel rolle i vores samfund, og vores uddannelse og fag fortjener at blive anerkendt og respekteret herefter.
Socialdemokratiets kamp mod A- og B-hold udvandes, når professionsbacheloruddannelserne gang på gang beskæres. Det vidner om, at vores uddannelse, faglighed og kæmpe arbejde ikke regnes for noget.