Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Politik er ikke kun teori, Isabella Arendt

Man skal også forholde sig til virkeligheden, når man debatterer. Bl.a. lovgivningen – og når man aldrig har været medlem af Folketinget, er der nogle ting, man ikke ved.

Peter Kjær FlyvholmFormand, Kristendemokraterne i Aarhus

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Isabella Arendt kommer med stærke synspunkter i sit debatindlæg i JP forleden, men der er grund til at tage hendes argumenter med et gran salt. Vi kan alle have stærke meninger om, hvordan samfundet skal fungere, men vi må også huske på, at dybtgående erfaring ofte former de mest relevante perspektiver.

Arendt har tidligere været en stærk stemme i politik, men som hun selv nævner, har hun aldrig været medlem af Folketinget. Det sætter spørgsmålstegn ved, hvor godt hun forstår de interne dynamikker og det ansvar, der følger med lovgivningsarbejdet og de store beslutninger, som kræver praktisk erfaring.

Politik er nemlig ikke kun en akademisk disciplin eller et teoretisk tankespil – det handler om at navigere mellem værdier, konkrete udfordringer og virkelighedens begrænsninger.

Jeg er selv ikke far, og derfor skal jeg også være forsigtig med at udtale mig om forældreansvar og familiepolitik. Men ligesom jeg anerkender min manglende erfaring på dette område, må vi også erkende, at man ikke kan forstå kompleksiteten af politisk lederskab, når man aldrig har været dybt involveret i de afgørende beslutningsprocesser, der former et samfund.

I Kristendemokraterne har vi altid sat mennesker først, og det betyder at lytte til dem, der har stået i situationen. Det kræver ydmyghed at erkende, hvornår ens perspektiv er begrænset, og at inddrage dem, der har en dybere forståelse og erfaring. Politik må bygge på empati, praktisk erfaring og viljen til at tage ansvar for de svære valg, der former vores fremtid. Derfor må vi fortsætte debatten, men gøre det på et grundlag af erfaring og nuancerede perspektiver – ikke teoretiske refleksioner uden forbindelse til virkeligheden.