Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Kære Nye Borgerliges Ungdom: Abort er en menneskeret, ikke en synd

Det er svært at blive taget seriøst som ungdomspolitiker med absurde aktioner.

Sarah Schurmann KrathNæstformand, Venstres Ungdom, Aarhus

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Fri abort handler om kvinders ret til at bestemme over egen krop. At Nye Borgerliges Ungdom vælger at hænge plakater op med teksten ”Lad mig leve mor” foran privatklinikker i Aarhus, er både usmageligt, respektløst og usympatisk. Beslutningen om abort er i forvejen en ubehagelig og smertefuld beslutning at træffe, både psykisk og fysisk, hvorfor denne udskamning af kvinder er fuldstændig absurd. Det burde slet ikke være nødvendigt at skrive, at vi selvfølgelig ikke skal i nærheden af at tilbagerulle kvinders rettigheder med 50 år. Abort er en menneskeret, ikke en synd.

Derudover ærgrer det mig at se, hvordan Nye Borgerliges Ungdom vælger at føre deres politik og ikke tager et menneskeligt hensyn i debatten, når de vælger at placere plakaterne et af de steder, hvor det gør mest ondt. Der skal være plads til, at vi er uenige og kan føre en god, demokratisk samtale, men lad os nu være bedre end de amerikanske højrefløjsaktivister og holde os fra hærværk. I ødelægger ikke kun jeres egen mulighed for indflydelse, men også mulighederne for alle os andre unge aktive i politik, der gerne vil gøre en forskel. Jeg vil gerne tages seriøst som ungdomspolitiker, men det bliver sværere og sværere, når vi alle bliver stemplet med denne form for useriøs aktivisme.

Lad os tage debatten et andet sted hen – og med det sagt bør det aldrig være op til nogen andre end os kvinder selv at træffe en beslutning over egen krop.