Stop kritikken: LGBT+-rettigheder er bare liberalisme
Det er noget pjat at hænge Liberal Alliance-politiker ud, fordi hun har modtaget "Årets Laks". At være liberal handler netop om friheden til at leve, som man vil.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I torsdags blev jeg, Sólbjørg Jakobsen og Christina Olumeko tildelt “Årets Laks”, som hvert år uddeles af organisationen LGBT+ Danmark. Blandt de tidligere vindere er bl.a. Anders Fogh Rasmussen, Helle Thorning-Schmidt og Kasper Hjulmand.
Jeg har modtaget ekstremt meget kærlighed og anerkendelse fra alle, jeg har mødt, og der er kommet rigtig mange likes og søde kommentarer – det betyder rigtig meget for mig. Men der er (selvfølgelig) også kommet nogle få knap så pæne kommentarer, bl.a. på et fælles opslag fra Liberal Alliance. Her skriver folk bl.a., at LA har mistet sin stemme, fordi Sólbjørg har modtaget prisen.
Men helt ærligt, Liberal Alliance går ind for liberalisme, og definitionen er som følger: »Liberalisme er en politisk ideologi, der hviler på et individualistisk menneske- og samfundssyn. Hovedtanken i det individualistiske menneskesyn er, at det enkelte menneske har en række naturlige rettigheder, f.eks. retten til liv, frihed og ejendom.« På godt dansk betyder det, at man som liberal går ind for, at folk kan gøre, som de vil, så længe det ikke går ud over andre. Det er altså ens eget valg, om man vil være selvstændig erhvervsdrivende, spise røde bøffer hver dag, være vegetar, gå i klovnesko, om man vil stifte familie osv.
Denne frihed mener jeg som liberal og medlem af LA er ekstremt vigtig for os allesammen. Vi ved ikke, hvad naboen går og slås med, eller hvad vedkommendes drømme er, og bare fordi man måske aldrig selv spiser røde bøffer, så skal det jo ikke forbydes.
Ligeså er det med LGBT+-rettigheder. Det handler ikke om særbehandling, men om lige rettigheder, og dermed er vi tilbage til det vigtigste i liberalisme – frihed. Frihed til at leve det liv, man ønsker.
Måske har jeg som medlem af Liberal Alliance, tidligere statskundskabstuderende, niece, barnebarn og datter til og af selvstændige virksomhedsejere misforstået det liberale budskab? At frihed åbenbart kun gælder for nogle? Det tror jeg nu ikke.
Vi har allesammen et ansvar for at værne om vores frihed, og anerkende, at vi alle har forskellige ønsker og præferencer til vores liv. Det er nemlig det, som gør os til den bedste udgave af os selv.