Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vi er ikke snotforkælede unge, der kræver i hoved og røv. Fat det dog!

Jeg vil meget gerne være fri for at blive anset for skrøbelig og forkælet. Og det er jeg ikke ene om. Unge har gode vilkår.

Rasmus BeckStuderende, Hornsyld

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Nu må det simpelthen være nok. Vi unge mennesker, nuværende og kommende studerende, skal nok klare os! Vi er ikke skrøbelige, og det er ikke synd for os. Det er der dog nogle studerende, der mener, f.eks. Johan Baungård Thomsen.

Johan Baungård Thomsen udtaler i en artikel på TV2 Østjylland: »At udlejningsfirmaer kan sætte en så høj husleje og samtidig have unge studerende som målgruppe, det synes jeg er for dårligt.«

Johan har valgt at bosætte sig i det nordlige Aarhus i en etværelses lejlighed på 37 kvadratmeter og betaler 5.700 kr om måneden for den. Det mener denne studerende er for dårligt.

Hvad er problemet i det? Jo, for det første vil Johan bo for sig selv og inden for ringvejen i Aarhus. Bor man inden for ringvejen i Aarhus, kommer man også til at betale for det – sådan er realiteten bare.

Er det for galt? Næh, egentlig ikke - Johan kunne f.eks. have valgt at søge en ungdomsbolig/lejlighed lidt uden for ringvejen, hvor han kunne bosætte sig en del billigere. Jeg kan finde flere eksempler, hvor det maksimalt vil koste 4.500 kr. om måneden at bo.

Derfor kan jeg godt blive irriteret på sådan en som Johan, fordi han og medierne generelt anser os unge som skrøbelige, og at verden går os imod, og at det er synd for os.

Til det har jeg at sige: Det er ikke synd for os, og vi er heller ikke skrøbelige, så vil I ikke nok være søde at lade være med at omtale os sådan? Tak.

I Danmark har vi unge rige muligheder for at blive til noget. Vi har f.eks.:

• En latterlig høj SU. Vi får 6.820 kr før skat hver måned, imens vi studerer helt gratis.
  • Gratis uddannelse. Vi betaler altså ikke noget for at skabe vores egen fremtid.
  • Gratis lægehjælp. Vi betaler altså nærmest ingenting, skulle vi gå hen og blive syge.
  • Gode boligmuligheder. Der findes rigtigt mange sider, hvor man kan finde ungdomsboliger i diverse byer, f.eks. Aarhus, hvor man kan bo alene og bo for fornuftige penge (3.800-4.500 kr).
  • Boligsikring. Vi kan få hjælp til at betale vores husleje hver måned.

Så kære medier og Johan, vil I ikke nok være søde at lade være med at sætte os andre unge mennesker i et dårligt lys og få os til at lyde som nogle snotforkælet unger, som skal have i hoved og røv, fordi det er synd for os, at vi ikke kan bo nærmest gratis, imens vi går på vores uddannelse, betalt af danskerne?