Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Jamen, det er jo løgn, Venstre

Venstre er ikke længere til at stole på.

Asger HarlungKonsulent, Aarhus

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Forsvarsminister og formand for Venstre Troels Lund Poulsen skriver i en kronik i JP 10/5, at »ny værnepligt giver nødvendig robusthed i Forsvaret«. Man kan selvfølgelig ikke blive overrasket over, at deltagere i SVM-regeringen vil rose deres egne bedrifter, som ingen andre – uanset politisk ståsted – har sympati for.

Jeg har ikke læst artiklen. Hvis en kommentator havde skrevet den, havde jeg nok gjort det. Men nu har jeg altså ikke. Læst den, altså. Jeg orker det ikke. For en overvældende træthed melder sig, og det sidder dybt, dybt i mig: Hvis Venstre siger det – så er det jo løgn! Ligesom det var, da de gik ind i SVM-regeringen, og ligesom det er, når de stadig sidder i den.

Liberal Alliance har argumenteret så overbevisende for, at Forsvaret bør dannes af frivillige, som går ind for sagen (og tilbydes vilkår, som kan berettige det), så al snak om »velsignelserne ved mere tvungen værnepligt« er tabt på gulvet. Allerede inden Venstre lægger navn til den.