Jeg har overgivet mig til kong Frederik og hans sårbarhed
En skeptisk spanier er blevet overbevist. Frederik X er en usædvanlig konge i al sin menneskelighed.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg havde ikke tænkt mig at se tronskifte i fjernsynet. Jeg har ikke selv været begejstret for nogen kongefamilie. Jeg er selv fra Barcelona og har boet her i Odense i 34 år.
I søndags var jeg alene hjemme, og klokken nærmede sig 15. Gaderne var ikke kun tomme her i Odense, de var også fulde af fred. Det mindede mig lidt om juleaften. Noget stort var ved at ske. Jeg bestemte mig for at følge med i tronskiftet alligevel og tændte for fjernsynet. Det var jo en stor historisk begivenhed. Man kunne fornemme det, begejstringen i København kom helt ind i min stue.
Jeg ville blive hængende, indtil kong Frederik X kom ud på balkonen. Jeg ville give det en chance.
Og så blev jeg lige så rørt som Frederik selv. Tårerne løb ned ad mine kinder. Frederik X var selv rørt, lagde flere gange sin hånd på brystet af taknemmelighed. Han var oprigtig.
Det kræver mod af en konge at vise følelser, at gå imod alles forventninger om, hvordan en konge skal være. Jeg beundrer hans mod og hans stor glæde over dem, der stod nede på slotspladsen, og for dem, der stod nær ham på balkonen. Danmark og jeg har fået en konge, der tør at være menneske, der tør at vise sin sårbarhed. Den første, jeg har set indtil nu. Så nu er jeg fan af vores nye konge og hans familie.