Undervisning er vigtigere end luciaoptog
Religion er noget, der hører til i fritiden, ikke i skoletiden.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I anledningen af luciadagen husker jeg tilbage til min tid i grundskolen, hvordan nogle lektioner i flere uger blev erstattet af prøver til luciaoptog, indtil man endelig skulle bruge sin eftermiddag i kirken, hvor man kan gå med lys i hvide lagener foran sine forældres kameraer uden rigtig at vide hvorfor, udover at det er god tradition. Eller er det egentlig det?
Jeg prøver på ingen måde at tvinge folk væk fra kirken. Jeg er også selv kristen og nyder min tid der, men mit problem ligger i folkeskolers prioritering af kristne traditioner frem for grunduddannelse og en ligestilling af alle klassens børns religioner.
Staten har allerede besluttet sig for, at alle skal have fri på kristne helligdage og så arbejde på fødselsdage og fastedage. Og husk så, at luciadag er ikke engang en helligdag!
Vi burde se ud over vores egen næsetip og anerkende, at religion hører ens fritid til og ikke er noget, som skal presses ned over vores skolebørn.