Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Coronakrisen er en perfekt storm for detailhandlen. Sådan undgår butikkerne at knække

Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med online shopping tilpasset hjemmelivet.

Artiklens øverste billede
Afspærring af rulletrapper i Bruun’s Galleri, Aarhus pga. corona.Foto: Mads Frost

Alt imens den altoverskyggende frygt for både den kortsigtede og langsigtede effekt af pandemien rammer os alle, så står detailhandlen forrest i køen, når der uddeles kriseklø. En perfekt storm bestående af lukkede storcentre, begrænsede besøg i butikkerne og tøvende forbrugere, der holder pengene på kontoen af frygt for en usikker fremtid.

En række forbrugsundersøgelser gennemført under nedlukningen af Danmark viser ikke overraskende at danskerne har ændret adfærd – fra den ene dag til den anden. Mere end 55 procent af de adspurgte i en Nordea-undersøgelse siger, at de har ændret adfærd.

Konkret er der flest, der holder sig væk fra fritidsaktiviteter, sport og træning, men folk fester også mindre og spiser mindre ude. Danskerne bruger også mindre offentlig transport og undgår sammenkomster med venner og familie. Langt de fleste har til gengæld øget køb af dagligvarer og flere ønsker at spare mere op, end de plejer.

Hver fjerde danske har udskudt eller undladt at købe forbrugsvarer såsom tøj og tilbehør til boligen ifølge Mindshare. Dagligdagens små luksusgoder er også blevet fravalgt, og selvom mange butikker stadig holder åbent, har mere end hver tredje dansker undladt at købe sko og tøj, mens hver femte har fravalgt at købe produkter til personlig pleje. Det hænger helt naturligt sammen med, at næsten hver anden dansker frygter for familiens privatøkonomi.

Så stor en ændring har naturligvis konsekvenser for de danske butikker. Kritiske røster siger, at pandemien og den tilhørende forbrugskrise egentlig blot har været som at hælde tændvæske på et bål i brand, og at mange butikker i forvejen ville være brændt ned, før eller siden. Mange banker sidder lige nu med den ubehagelige opgave at vurdere butikkernes ønske om udvidelse af kassekreditten. Vil den kunne overlevet under normale omstændigheder eller kan den lige så godt lukkes med det samme?

Når mange fysiske butikker er lukket, eller har åbent med ganske få besøgende, er udfordringen at skabe grundlag et løsningsorienteret forbrug hjemmefra – og gerne med en lille snert af oplevelse og hygge, så der er lidt til feel-good-kontoen. Der er heldigvis allerede mange eksempler på, at det godt kan lade sig gøre. Både med relevant markedsføring, tilpasning af produktsortiment til hjemmelivet og mere fleksible afhentnings- og leveringsløsninger. Danskerne shopper i denne krisetid for alvor på nettet, og Postnord har mere travlt end til Black Friday og jul. Så danskerne bruger stadig penge, bare på en anden måde.

Butikkerne er lige nu helt afhængige af lokale digitale initiativer. Facebookgrupper med dagens take-away-tilbud fra lokale restauranter. Cityforeninger, der i al hast får etableret fælles webshop og levering for byens butikker. Større kæder, der fremrykker planer om klik-og-hent eller hjemmelevering – for alt fra dagligvarer til planter.

Hos forbrugerne er den første nervøsitet ved at bestille varer online eller tegne et digitalt abonnement afløst af et reelt behov for at få løst hverdagens praktiske udfordringer uden for meget menneskekontakt. De kunder, der før var tilbageholdende, springer nu ud i det – og de bliver heldigvis positivt overraskede.

For når først både butikker og forbrugere har opdaget fordelene ved nethandel, levering og abonnement, så hænger det ved. Og det betyder, at rigtig mange forretninger skal tænke anderledes i fremtiden, hvis de skal overleve på lidt længere sigt. Efter coronakrisen er online shopping nu noget, alle skal kunne.

Louise Byg Kongsholm er trendforsker og ejer af Pej Gruppen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.