Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Jeg er helt enig med den kinesiske ambassadør

Axel Fiedlerpens. kommandør, Jerup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Med al respekt for den danske forståelse af ytringsfrihed gik Jyllands-Posten langt over den moralske og diplomatiske streg med tegningen af det kinesiske flag inficeret med coronavirus.

Ethvert menneske ved sin fornufts fulde sanser må tage stærk afstand fra, at avisen nedgør Kinas nationalsymbol ved at indsætte symboler på en farlig og dødbringende sygdom i dets nationalflag.

Det grænser til uforstand og flabet arrogance, at Jyllands-Postens chefredaktør argumenterer med, at han ikke mener, at tegningen er forkert, og at det i stedet er Kina og de mennesker, der føler sig krænket af tegningen, der selv lægger meninger som ”hån og spot” i tegningen.

»Det er helt tydeligt, at der er nogen, som her lægger andre betydninger ind i en tegning af deres flag, end vi selv ville gøre,« og »så vidt jeg kan se, er der tale om to forskellige former for kulturforståelse her.«

Beklager hr. chefredaktør, men i dette tilfælde hælder jeg mere til den kinesiske kulturforståelse end til den, som Jyllands-Posten her bringer til torvs som dansk.

For at sige det rent ud er jeg helt enig med den kinesiske ambassadør i, at Jyllands-Postens tegning er en hånlig tegning med baggrund i den meget alvorlige sygdom, der har ramt Kina, og som de kinesiske myndigheder efter vores bedste vidende gør deres yderste for at bremse.

Tillad mig at foreslå, at chefredaktøren bider al skam i sig og giver Kina en uforbeholden undskyldning for at have fornærmet Kina og kineserne ved at have griset deres flag til med den dødbringende coronavirus.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.