Der er behov for sundhedstjek
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Lige nu diskuterer regionspolitikere og praktiserende læger den kommende overenskomst. Sundhedstjek for udviklingshæmmede er for første gang blandt emnerne, hvilket er et fantastisk forslag og højst tiltrængt.
Jeg har lang erfaring med emnet, da min søn på 30 år har Downs syndrom, klumpfødder samt en sjælden hjertelidelse.
Selv om min søn er voksen og bor på et bosted, er jeg den eneste, der systematisk holder øje med hans sundhedstilstand, og jeg må gang på gang råbe vagt i gevær og sørge for, at han kommer til lægen, tandlægen etc.
Ingen andre ville f.eks. have opdaget hans voldsomme neglesvamp på samtlige tånegle, at han havde fået en hudsygdom, hans dårlige hud på ryggen, hans hørenedsættelse pga. ørevoks, hans afføringsproblemer eller hans blærebetændelse.
Sundhedsproblemerne har naturligvis påvirket min søns livskvalitet og ville formentlig alle være blevet opdaget ved et årligt grundigt lægecheck. Der er også behov for, at personalet på hans bosted bliver mere opmærksom på sundhed, men med de mange nedskæringer har det aldrig tid – og det er i øvrigt heller ikke uddannet til det.
Det piner mig meget at tænke på, hvem der skal tage sig af min søns sundhed, når jeg engang ikke er her mere.
Hvem skal sørge for, at han kommer til behandling, når hans gigtsmerter bliver for voldsomme?
Hvem skal sørge for, at han kommer regelmæssigt til tandlæge (pga. hans dårlige hjerte må han ikke få betændelse i mundhulen)?
Personalet har ikke tid og har ikke de rette kompetencer.
Kære ansvarlige overenskomstparter. Jeg håber inderligt, at I sammen finder en løsning, så min søn kan få den hjælp og behandling fra sundhedsvæsenet, som han har behov for.