Danmark skal være for alle gennem dialog
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I kølvandet på drabet af den iranske general, Soleimani, blev der afholdt en mindehøjtidelighed for vedkommende på Rådhuspladsen i København. Med stærke følelser skriver folketingspolitikerne Lars Aslan Rasmussen og Naser Khader på deres Facebook, at terrorsympatisørerne skal pakke kufferten og rejse ned til Iran. Problematiske og populistiske proklameringer med et bekymrende forsøg på at give folk mundkurv på.
Ytringsfriheden i vores samfund er fundamentet for fri debat, refleksion og kildekritik. Selv om holdninger er ekstreme og i dyb kontrast til de værdier, som majoritetsbefolkningen besidder, skal der fortsat være plads til dem. Misforstå mig ikke: Jeg har ingen sympati for Soleimani, og jeg fordømmer på det kraftigste det iranske præstestyre for dets undertrykkelse af sin egen befolkning.
Men hvis Danmark udvikler sig til et totalitært styre, der sorterer folk fra ud fra deres holdninger, er vi ikke spor bedre end de autoritære styrer i Mellemøsten, der afstraffer borgere for at ytre sine holdninger. Udvisninger er en lappeløsning på et omfattende og overvældende eksisterende problem, som vi ikke kan skubbe væk. Værdisættet og holdningerne vil blot flyttes geografisk, men udryddes ikke.
Holdninger bliver ofte skabt ud fra en bestemt forestilling om verden betinget af mange forskellige faktorer. Min erfaring fra debatverdenen tilsiger, at det er igennem dialogen og debatten, vi får en forståelse for hinandens holdninger og uenigheder – og dermed en chance for at rykke på disse. Man kan tvinge hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke. Lige så vel kan man ikke tie eller tvinge folk til at ændre holdning. Derfor er vores fornemmeste opgave for at bekæmpe ekstremisme, at vi benytter os af ytringsfriheden, tager debatten, modbeviser dem og rykker deres holdninger.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.