Fortsæt til indhold
Debatindlæg

I arbejdstøjet for en fair grøn omstilling

Dan Jørgensenklima-, energi- og forsyningsminister

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Foleden afholdt Energistyrelsen en offentlig teknisk høring i Landstingssalen på Christiansborg om den kommende højspændingsforbindelse i Vestjylland. Høringen blev afholdt efter mit ønske for at få afklaret, om der var nyt om mulighederne for kabellægning i forhold til de konklusioner, der blev præsenteret i 2018. Til høringen var de eksterne konsulenter fra canadiske WSP og alle danske eksperter enige om, at det ikke er teknisk muligt at lægge mere end de 26 km af strækningen i jorden, som Energinet havde konkluderet, hvis man skal være sikker på, at elnettet fungerer. JP mener tilsyneladende i lederen 23/11 (vist nok som de eneste), at det forsat er et spørgsmål om økonomi, hvor mange kilometer kabel, der kan lægges i jorden. Hvordan de drager den konklusion, må stå hen i det uvisse. For det var ikke den konklusion, der stod tilbage efter den tekniske høring. Det var tværtimod den modsatte.

Jeg har stor forståelse for, at de berørte borgere er meget optagede af og bekymrede over denne sag – og har ønsket alt endevendt. Derfor er jeg også glad for, at Energinet i denne uge har oplyst, at man nu justerer linjeføringen for den nordlige strækning på baggrund af dialog med de berørte borgere i Vestjylland. JP skriver også i sin leder, at det er magtarrogant, at både jeg og den tidligere minister ikke deltog i den tekniske høring. Det var en teknisk og ikke en politisk høring. Det er nærmest umuligt at have politiske holdninger til fysikkens love. Men det skal understreges, at jeg har læst og lyttet til alle vinkler og synspunkter i sagen. Under høringen sad jeg til lovbehandling i Folketingssalen. Det er i øvrigt meget sigende for den her regering. Vi er i arbejdstøjet, og jeg passer mit arbejde som minister.

Infrastrukturprojekter som den aktuelle højspændingsforbindelse er nødvendige, hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling og udnytte vores grønne strøm så effektivt som muligt. Men der er ingen tvivl om, at de lokalsamfund, der skal lægge jord til højspændingsmaster eller vindmøller, skal behandles ordentligt og fair. Derfor er det også almindelig praksis, at Energinet sørger for økonomisk kompensation til naboer og tilbyder opkøb af de huse, der ligger tættest på masterne og ledningerne. JP mener også, at den grønne omstilling er et storbyprojekt. Det er langtfra virkeligheden. Størstedelen af de grønne job ligger uden for de store byer. F.eks. ligger 86 pct. af vindbranchens arbejdspladser uden for hovedstadsområdet og beskæftiger godt 25.000 personer alene i Jylland.

Det er uomtvisteligt, at den grønne omstilling vil medføre udfordringer i de lokalsamfund, der skal huse nye energianlæg og for eksempel elmaster. Min opgave er at sikre de bedste og mest fair vilkår for de berørte borgere.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.