Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Indfør skat på CO2-udledning

Steffen Schumacherdiplomingeniør, Langå

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Alle er enige om at nedbringe klodens CO2, og der er mange idéer til, hvordan det kan ske. Veganerne vil gerne stoppe brugen af animalske produkter, folk, der bor og arbejder i byerne, vil gerne forbyde bilerne, og campisterne vil gerne forbyde charterflyene.

Enkelte investerer i elbiler, og generelt opsættes der solpaneler og vindmøller for at komme af med kulkraft og benzin. Men hvis vi i 2050 skal være CO2- neutrale, er dette uomtvisteligt alt for lidt, og jeg ser ingen tegn på, at indsatsen accelereres.

Jeg er overbevist om, at vores inerti ikke forsvinder, før vi motiveres samt har gangbare alternativer. Desuden er det kritisk, at vi alle bidrager for at løse denne globale udfordring. Jeg kan ikke finde en bedre motivation end en CO2-beskatning – specifikt på kul, kød, benzin. På mange områder er der i dag ikke alternativer – f.eks. flyrejser – men med en skat bliver der flere penge til at finde dem, og det vil begrænse forbrug der ikke reelt er nødvendigt.

Skatten skal fases gradvist ind, så det ikke giver økonomisk piskesmæld, men jeg tror på at beskatte baseret på den konkrete udledning frem for at holde hånden over visse grupper/områder – en fair beskatning er en forudsætning for folkelig opbakning.

En så omfattende beskatning vil naturligvis resultere i to ting: penge i statskassen, og en forstærkning af den recession, vi alligevel rammes af om et-to år. Pengene skal derfor udelukkende bruges på CO2-reducerende tiltag i form af tilskudsordninger til forskning og danske virksomheder, der kan skabe ekspertise, og bringe Danmark tilbage i toppen blandt de grønne foregangslande.

Skatten skal fases gradvist ind, så det ikke giver økonomisk piskesmæld.

Geninvesteringen vil aldrig kunne kompensere for den negative makroøkonomiske effekt, skatten vil have på Danmarks økonomi, men mit bud er, at verden vil blive ramt af dette under alle omstændigheder, samt at det er bedre at blive førende udbyder af løsninger, og at en langsom omstilling er bedre end en voldsom.

Jeg er hverken klimaforsker eller økonom, og jeg påstår på ingen måde at kunne gennemskue effekterne af en CO2-skat, og da jeg kan ikke finde artikler på området eller politiske ytringer for eller imod, tillader jeg mig at starte en debat. Med min nuværende viden kan jeg nemlig ikke forstå, at vi ikke allerede er i gang med at kigge på et lovforslag.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.