Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Hvorfor skal klimaet nu pludselig være konstant, når det aldrig har været det før?

Jeg nægter at hyle med i koret om den såkaldte klimakrise, blot fordi et flertal af nogle forskere mener, at klimaændringerne er menneskeskabte.

Artiklens øverste billede
Arkivillustration: Rasmus Sand Høyer

Jeg er en af dem, der ikke altid har en mening, som passer til den herskende mening i Danmark. Ikke fordi jeg normalt har den absolut modsatte mening end den herskende, men jeg stiller ofte spørgsmålstegn ved det, som de fleste opfatter som sandheden selv.

Selv om jeg er af borgerlig observans, mener jeg, at bankerne er blevet for store og aldrig skulle have haft lov til at fusionere med realkreditinstitutterne, og når jeg så også mener, at der kan være noget rigtigt i det, som Klaus Riskær Pedersen siger, at ingen bank bør være så stor, at den ikke kan tåle at gå ned uden alt for store konsekvenser for Danmark, så er den helt gal med mig.

Jeg vil ikke acceptere, at mennesker, som ønsker et godt forhold mellem Danmark og USA, sætter hagekors på præsidenten på deres Facebook-profil.

Når jeg nægter at hyle med i koret mod USA’s præsident, Trump, er den også gal. Nok er Trump en usædvanlig person, men jeg vil ikke acceptere, at mennesker, som ønsker et godt forhold mellem Danmark og USA, sætter hagekors på præsidenten på deres Facebook-profil.

Jeg kan heller ikke billige, at danske ministre udtaler meget nedsættende ord om vores vigtigste militære allierede, når de udmærket ved, at det er ambassadens fornemmeste pligt at underrette hjemlandet om både positive og negative holdninger om USA i Danmark.

De fleste danske journalister læser kun Washington Post og New York Times, som dermed kommer til at repræsentere den amerikanske mening på samme måde, som hvis en udenlandsk journalist kun læser Politiken og udelukkende baserer sin fortælling om Danmark på det.

DR og TV 2 har næsten identiske holdninger, som præsenteres som objektive og neutrale, hvilket ikke er muligt.

Jeg nægter også at hyle med i koret om den såkaldte klimakrise, blot fordi et flertal af nogle forskere mener, at klimaændringerne er menneskeskabte. Jeg bliver buet ud, når jeg spørger, hvor mange år siden det egentlig er, at forskerne mente, at jorden var flad?

Jeg bliver også upopulær, når jeg spørger, hvorfor klimaet nu pludselig skal være konstant, når det aldrig har været det før? Eller hvis jeg siger, at hvis den menneskeskabte CO2 er det største problem, hvorfor man så ikke primært forsøger at begrænse befolkningstilvæksten i f.eks. Afrika?

Eller når jeg kritiserer, at vi måske hellere skulle bruge penge på at tage fat i problemets rod, når der udledes enorme mængder af plastic i verdenshavene, og det primært kommer fra indiske og kinesiske floders udløb, mens vi går rundt og tror, at vores egen sortering af affald hjælper til at løse sådan et problem.

Eller når jeg påpeger, at almindelig luftforurening ikke skal sammenblandes med CO2-udledning.

Og den er også gal, når jeg spørger, om man ikke skulle tænke på at løse noget af CO2-udfordringen ved at indføre atomkraft, som er næsten CO2-neutral?

Selv statsministeren svarer, at atomkraft er farlig, uanset der vist er døde mange flere af kulkraft, lige fra miniarbejdere til mennesker, der har fået kræft af kulstøv. Og jeg vil påstå, at der er sket en udvikling inden for atomkraft, siden danskerne forkastede det for snart 35 år siden, f.eks. er thoriumenergi er nærmest tabubelagt i danskernes øjne.

Jeg bliver heller ikke populær, når jeg kritiserer vindkraftforkæmperne for altid at glemme omkostningerne ved de konventionelle kraftværker, der skal stå klar, når vinden ikke blæser.

Den herskende mening er typisk den holdning, som de fleste danskere bliver påvirket af gennem især tv og radio, hvor der ikke er nogen synderlig forskel på de forskellige mediers grundlæggende holdninger, idet et stort flertal af journalister tilhører samme holdningselite, der ofte har en hældning til venstre for den politiske midte.

DR og TV 2 har næsten identiske holdninger, som præsenteres som objektive og neutrale, hvilket ikke er muligt. Ethvert menneske har en grundholdning, som ikke kan undgå at komme frem og dermed aldrig kan være neutral.

I USA er det efterhånden almindeligt, at medierne åbent erklærer, hvilken politisk holdning de støtter. I Danmark er det kun nogle få medier, som åbent erklærer en holdning til højre eller venstre, og kun ganske få medier sørger for, at holdninger for og imod den herskende kommer til udtryk.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.