Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Hvem skal bo i megabyen i Øresund?

Jørgen Christenseningeniør, København

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hvem er det egentlig, der skal bo i Lars Løkkes og Frank Jensens nye megaby i Øresund? Hvis de ikke planlægger at tømme Jylland for indbyggere, må det jo være importeret arbejdskraft fra udlandet, der tænkes på.

Men har de spurgt københavnerne, om de synes, det er en god idé at sætte turbo på byens vokseværk? Jeg tror ikke, at byens beboere ønsker fortsat voksende miljøbelastning og trafikkaos. Yderligere byvækst vil uundgåeligt føre til endnu mere trafikforstoppelse i selve byen og på motorvejsnettet omkring byen. Der er ikke plads til flere trafikårer.

Den nye bydel vil kræve en kostbar udbygning af infrastrukturen, og under byggeprocessen vil store dele af byen komme til at ligge i et utåleligt byggerod. Det har været slemt nok gennem de seneste årtier. Så længe jeg kan huske tilbage, har Kongens Nytorv været en stor rodebutik, og en hel generation har aldrig set rytterstatuen i midten af pladsen.

Jeg synes, det ville være på sin plads med en investeringspause. København har den størrelse, som er passende, og bør ikke være større. Hvis man virkelig ønsker befolkningstilvækst via indvandring, vil der i det ekstreme tilfælde kunne bo lige så mange mennesker i Danmark som i Holland. Men der vil være en høj miljøomkostning i form af trafikbelastning og mangel på natur, fred og ro.

Statsministeren burde skrotte sin drøm om at blive den nye Christian IV.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.