Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail
Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Forstå din økonomi og bliv fri

Det er dyrt at være fattig. Sådan lyder en gammelklog talemåde. Den rummer som mange andre gamle talemåder en stor grad af sandhed. Ringe forståelse for penge og privatøkonomi er ikke en garanti for at ende i fattigdom, men vejen dertil er uden tvivl kortere end med en grundlæggende forståelse for pengesager. Og fristelser er der nok af med hurtige, men dyre sms-lån, købekonti og slagtilbud, der lyder for gode til at være sande. Derfor har vi en forpligtigelse til at give vores børn og unge en basal forståelse for dagligdagens økonomi. Det vil give dem et godt afsæt til et liv med styr på pengesagerne. God økonomiforståelse og en sund privatøkonomi er nemlig vigtigt for et godt og frit liv. Uanset pengepungens størrelse. Det er derfor, at Finans Danmark og Danmarks Matematiklærerforening holder pengeuge i tredje uge af marts. Her får folkeskoleelever i 7.-9.-klasse indblik i og viden om økonomi med udgangspunkt i deres egen hverdag.

For børn og unge kan det uden tvivl være svært at gennemskue konsekvenserne af de tårnhøje renter, et hurtigt lån, der kan klares med et swipe på telefonen, har. Pengeugen er ikke en løftet pegefinger, der siger til de unge, at de ikke må optage et lån. Det handler om at hjælpe de unge til at træffe beslutningen om et lån og mange andre økonomiske beslutninger på et oplyst grundlag, så de forstår, hvad det koster at låne penge, og hvad der er vigtig at vide, når man vil låne penge. Det er ikke nyt, at elever skal stifte bekendtskab med privatøkonomiske emner i folkeskolen. Dagligdagsbudgetter, skat og pension er allerede en fast bestanddel af for eksempel matematik og samfundsfag. Og skoler inviterer banker, fagforeninger, a-kasser og lignende til at bidrage med at gøre privatøkonomi og andre typisk tunge økonomiske emner relevante og håndgribelige for eleverne i undervisningen. Men med pengeugen får eleverne et ekstra skub i retning af en tilværelse som økonomisk bevidste samfundsborgere, der både kan forstå og prioritere deres egen privatøkonomi, og som samtidig har en bedre indsigt i økonomien i det samfund, vi alle har til fælles.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Danmark er for lille til vilde ulve

Christian Rabjerg Madsen
Ulven har skabt utryghed i Vestjylland, hvor eksperter fra Aarhus Universitet anbefaler, at børn ikke opholder sig alene i skove med ulve. Den utryghed skal vi tage alvorligt, og det er årsagen til, at ulven skal indfanges i Danmark.

Blog: Danmark undergraver demokratiet

Anders Vistisen
Regeringen hjælper Tyskland med at indføre spærregrænse til Europaparlamentsvalg.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her