Lyst afhængig af selvværd
MIN VIRKELIGHED er muligvis befolket af mennesker med et libido udover det sædvanlige. Her udviser kvinder og mænd alle grader af sexlyst. Hos begge køn tilpasser lysten sig til tilværelsens skiftende omstændigheder.
Lysten svinger med størrelsen af selvværdet, og især kvinder har nok at se til i perioder præget af yngelpleje, mens mange af begge køn nedprioriterer sex til fordel for andre interesser. Det forekommer mig ikke usædvanligt, selv om det synes at være tilfældet set i lyset af Lone Nørgaards kronik (JP 17/7) "Sex, løgn og kvinder".
Ifølge Nørgaard er mænds sexlyst større end kvinders, og hun undrer sig over, at det er så svært at trænge igennem med budskabet. Kulturelt set underbygges budskabet, hvis vi vælger at betragte seksualitet fra et maskulint perspektiv, og det synes at være Nørgaards valg, men budskabets sort-hvide sandhed trænger til kulør.
Begge dele
Min påstand er, at der ikke er forskel på størrelsen af de to køns lyst til sex, men at der er grundlæggende forskelle i den måde, vi tænder på. Generelt. Jeg forholder mig ikke til maskuline og feminine aspekter af kvinders og mænds seksualitet, men nøjes med at bemærke, at vi i varierende grad indeholder begge dele.
Mænds seksualitet er overvejende udadvendt, visuelt orienteret, mens kvinders overvejende er indadvendt, sanseligt orienteret. Mænd begærer, og kvinder lader sig begære.
Måske derfor forekommer kvinders seksualitet mere kompleks end mænds, fordi lysten til at føle sig begæret involverer partneren på et dybere plan, end når man "blot" begærer.
Kompleksitet og kulturelle tabuer gør ind i mellem en kvindes lyst til en uhåndterlig størrelse også for hende selv. Hvis den så skal bevidstgøres og begribeliggøres på tværs af belastende livsomstændigheder, så bliver resultatet let, at hun ikke har lyst.
Dermed være ikke sagt, at det ikke kan være tilfældet, som det også kan for mænd. Tilmed uden besværlige omstændigheder som begrundelse.
Og ligesom kvinder har mænd også perioder, hvor seksualiteten af forskellige årsager har vanskelige vilkår.
Måske interesserer Manfred sig ikke for sin partners lyst. Hvis Lone i lårkort får gjort op med begrænsningerne, kan hun sende de rette erotiske signaler. Når hun vil. Kan Manfred ikke melodien, så kan andre .. og det gør måske Manfred moden til dans. Hvis han stadig er interesseret. Eller interessant.
Det er nemt at pege fingre ad mænds seksualitet, fordi den er så konkret og udadvendt, mens mænds fraværende lyst ikke ofres megen opmærksomhed - når vi ser bort fra frustrationerne hos dem, det rammer. De to køn har ikke noget at sige hinanden på i dén henseende. I min virkelighed.
Problemerne opstår, når uoverensstemmelserne forekommer uløselige. Der er løsninger, hvis vi slipper forestillingerne om, hvordan det bør være.
Forkæl hende
Mænds seksualitet synes rigeligt tilgodeset af markedskræfter og håbefuldt hunkøn. De kulturelle fortolkninger af kvinders seksualitet er mindre iøjnefaldende. Den selvstændige, sexede kvinde omgivet af mere eller mindre imaginære bejlere. Eller hende derhjemme: Gør dig umage. Forkæl hende med middag og blomster.
Ellers hedder mantraet: Because you're worth it. På den konto køber kvinder sig fattige, fordi de sukker efter at føle sig feterede. Om ikke andet, så i deres stille sind. Eller af den der fanges ind i øjeblikkets glans.
Mange vælger at udleve deres libido på bekostning af seksualiteten. Ambitioner og interesser scorer så højt i lystregnskabet, at sex må vige førstepladsen. Det har aldrig været anderledes. Vi har oven i købet mere end nogensinde før mulighed for at definere os selv.
De regenerative kræfter går hånd i hånd med libidoen, men om det er et forhold til højre eller venstre hånd, afgør vi selv.