Farlige mirakelkure

FØRSTE GANG tænkte jeg: Det må være en misforståelse.

Anden gang tænkte jeg: Det må være en fejl.

Men nu har jeg hørt det adskillige gange fra forskellige mennesker flere steder i landet.

Nu tror jeg på det: De Danske Vægtkonsulenter fraråder overvægtige mennesker at dyrke motion! Og det på trods af, at motion er et vigtigt lægemiddel mod de livsstilssygdomme, som ofte er overvægtens lede følgesvende.

Således har adskillige videnskabelige undersøgelser dokumenteret, at motion hjælper overvægtige, der har fået diabetes 2, forhøjet blodtryk, forhøjet kolesteroltal mv.

Der er tilsyneladende ingen grænser for, hvor langt slankeindustrien går for at fastholde kunderne i at stige op på konsulenternes badevægt til en pris à 45 kr. pr. gang. Og hvem har egentlig ansvaret for de følgesygdomme, som kunderne udvikler, mens de står på vægten?

Lavere forbrænding

Vægtkonsulenterne vil måske imødegå min kritik med argumenter om, at deres (standard)kostplaner har vist sig virksomme, og at vægttab som følge af ændrede kostvaner også bidrager til et bedre helbred for folk med livsstilssygdomme.

Men vægttab som følge af midlertidige kostændringer er ikke værdifuldt. Og jeg kender ingen, der kan eller vil leve efter Vægtkonsulenternes kostplan resten af livet.

Mens kostplanen med det reducerede kalorieindtag er blevet fulgt, er der til gengæld sket (mindst) tre ting:

• Kroppen har tæret på fedtvævet. Det er godt.
  • Kroppen har tæret på muskelmassen. Det er kritisk, idet muskler forbruger mere energi end fedtvæv. Det betyder nedsat forbrænding.
  • Kroppen er kørt ned på et lavere blus og har opfattet det ændrede kalorieindtag som en form for hungersnød.

Organismen er indrettet så den svarer igen med et nedsat stofskifte, hvilket også er kritisk, idet forbrændingen følger stofskiftet.

Når den overvægtige, som måske har tabt sig nogle kilo, går tilbage til normal kost, vil vedkommende være udstyret med en lavere muskelmasse og et lavere stofskifte - og dermed en noget lavere forbrænding.

Yo-yo-effekt

Måske kunne vedkommende før kuren spise 2000 kcal. om dagen uden at tage på. Nu kan den samme person kun indtage 1800 kcal., hvis badevægten skal stå status quo. Elevatorvægt eller yo-yo-effekt. Mange, mange mennesker har ladet sig indfange af slankeindustriens sultne gab og oplevet at tabe sig på en mirakelkur for derefter at tage det hele - og lidt mere - på igen.

Sund mad og motion

Derfor vil jeg hævde, at sund mad kombineret med motion er den eneste løsning på et varigt vægttab og på overvægtens følgesygdomme. Motion øger stofskiftet og dermed forbrændingen:

Mens man motionerer, forbrænder man simpelthen mere, fordi kroppen bruger energi til bevægelse. Det er godt.

Motion øger muskelmassen. Det er også godt. Som tidligere nævnt kræver muskler mere energi end fedtvæv.

Derfor vil en person, der øger sin muskelmasse, automatisk øge sit stofskifte hvert sekund døgnet rundt.

Motionisten kan nu spise mere uden at tage på i vægt - eller tabe sig ved samme kalorieindtag. Fordi forbrændingen er øget via øget aktivitet og via øget stofskifte.

En stabil vægt eller et evt. vægttab er opnåeligt - og så er motion altså sundt for både kredsløbet, bevægeapparatet og humøret.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.