Maksimalist til fingerspidserne

Bjørn Wiinblad var ”en eksplosion af energi”, en arbejdshest og en mand med en mission: At give mennesker glæde med sine eventyrlige krummelurer. Han dekorerede lige til kanten – og måske også over den – i en tid, hvor minimalismen herskede. Vi tegner et portræt af kunstneren, hvis krummelurer har fået et comeback.

Artiklens øverste billede
Bjørn Wiinblads gennemgående budskab var ”Giv mennesker glæde” – et budskab, som sammen med de bombastisk dekorerede flader adskilte ham fra mange andre af samtidens kunstnere. Foto: Det Blå Hus

Bjørn Wiinblad. Du kender sikkert navnet, når du hører det. Muligvis bliver din nethinde samtidig langsomt dekoreret med snirklede streger, krummelurer og billeder af platter med eventyrfigurer. Og sådan er det sikkert også for alle de andre danskere, der har haft hans figurer til at pynte hjemmet og runde platter som fast element på væggen.

Det holdt aldrig op med at gøre ondt på ham, at han ikke blev anerkendt herhjemme.

Lise Seisbøll, Museumsdirektør
Bjørn Wiinblad var yderst produktiv og har også produceret mange unikaværker, som er eftertragtede samlerobjekter i hele verden. Blandt hans fans er kendte som f.eks. skuespiller, muskelbundt og tidligere guvenør i Californien, Arnold Schwarzenegger. Foto: Sofia Wraber

»Bjørn Wiinblad er først og fremmest kendt og elsket for den brede masseproduktion og ikke som en stor kunstner. Mange har den opfattelse, at det at være kunstner går ud på at være lille og selvdrivende i et hårdt fag. Så når en kunstner lykkes med at skabe en dekorativ og masseproduceret levevej, bliver der ofte set skævt til det,« siger Lise Seisbøll, direktør for Danmarks Keramikmuseum, som i 2013 lancerede en bog og udstilling om den danske kunstner.

De nye Wiinblad-produkter fra Rosendal er ikke replikaer af eksisterende værker, men motiver og former taget fra Bjørn Wiinblads univers og sat i en ny kontekst. Foto: PR/Rosendahl

Bjørn Wiinblad lykkedes i den grad med at udbrede sine motiver. Fra det danske luksushotel D’Angleterre til Hotel Hamilton i Chicago til farverige gobeliner så høje som huse og kunstnerisk keramik produceret af den tyske keramikkonge Rosenthal. Men det var ikke ensbetydende med skulderklap fra kunstnerkollegerne.

Han var helt sin egen. Det var noget af det smukkeste ved ham.

Lars Knutzon, Skuespiller og instruktør

»Jeg traf ham et års tid, før han døde. Det holdt aldrig op med at gøre ondt på ham, at han ikke blev anerkendt herhjemme. Han var ked af, at han ikke fik den anerkendelse, som han selv gav andre kunstnere. Han havde en større samling af ledende keramikeres værker og anerkendte virkelig de kunstnere. Men anerkendelsen kom ikke retur,« siger Lise Seisbøll.

Rosendahl lancerer til september en ny Wiinblad-kollektion med nye versioner af de populære motiver. Kollektionen kan købes fra september og består bl.a. af disse fade, to forskellige slags kopper, lysestager og skærebrædter i forskellige farver. Priser fra

Maksimalisten mod minimalisterne

Bjørn Wiinblad var ikke helt som de andre. Ud-over sin kommercielle succes skilte han sig også ud på grund af sin helt særlige stil. Enkelhed og minimalisme er og var ord, der klæber til dansk design og kunst. Ikke ligefrem ord, der passede til Bjørn Wiinblads mange krummelurer og overdådige dekorationer med inspiration fra det orientalske. Han var maksimalisten mellem alle minimalisterne.

»Den måde, Bjørn Wiinblad udtrykte sig på i 1960’erne og 1970’erne, gik stik imod den ledende trend. Man kan sige, at kendetegnet for ham var ordene ”horror vacui” – eller frygten for tomrum. Han var voldsomt dekorativ. Hvis der var luft, skulle der være noget der, og han dekorerede som en sindssyg. Den nordiske trend var derimod enkelhed,« siger Lise Seisbøll.

Også budskabet i Bjørn Wiinblads eventyrmotiver adskilte sig ifølge museumsdirektøren fra anden kunst ved at understrege glæde og optimisme – og ikke ved at dvæle ved tilværelsens skyggesider. Måske fordi det også var sådan, han var som person. Som han selv formulerede det, ville han ”give mennesker glæde”.

Skuespiller Lars Knutzon nåede som dreng at møde Bjørn Wiinblad flere gange, fordi skuespillerens mor, Lulu Ziegler, var nær ven med den danske kunstner – så nær, at de to i dag er begravet ved siden af hinanden. Han husker tydeligt første møde med den farverige kunstner, hvor Bjørn Wiinblad ivrigt hoppede rundt for at dekorere og pynte Lulu Zieglers cabaretrestaurant i Stockholm. Det var intet krukket eller arrogant over den succesfulde kunstner.

»Han var på en måde et menneske, der var lige ud ad landevejen. Og så havde han den kvalitet, at han aldrig efterlignede andre. Han var helt sin egen. Det var noget af det smukkeste ved ham,« siger Lars Knutzon og fortsætter:

»Han levede i en eventyrverden. Og så elskede han sin egen kunst. Jeg kan stadig høre ham sige til mor: ”Jeg har lavet en vidunderlig ting”.«

Han mente det dog aldrig som pral. Han var blot et menneske, der lod sig begejstre og ville dele sin begejstring med andre mennesker.

»En eksplosion af positiv energi«

Med til fortællingen om Bjørn Wiinblad hører de mange anekdoter om livet i Det Blå Hus i Kongens Lyngby ved København, som var hans base i Danmark fra 1966. Anekdoter, der virker ligeså fabelagtige som de mange eventyrmotiver. Og som også i privatlivet gjorde Bjørn Wiinblad til maksimalist – både på arbejdsfronten med usædvanligt lange arbejdsdage og privat med farverige fester, der tiltrak alverdens kendisser. Fra Arnold Schwarzenegger til danske kulturpersonligheder som Lise Nørgaard.

»Typisk for ham holdt han på et tidspunkt, på overdådig vis, min mors runde fødselsdag. Og der kom jo den ene kendte gæst efter den anden. Han var sindssygt populær blandt alverdens kendte mennesker. Men han var også et gennem-sødt og generøst menneske,« siger Lars Knutzon og fortsætter:

»Han var også en dagligdagsmand og arbejdede altid. Det var dét, der var så hyggeligt. Men måske også hårdt for dem, som arbejdede med ham. Han kunne ringe kl. tre om natten og sidde klar kl. syv om morgenen for at arbejde.«

Når Bjørn Wiinblad ikke arbejdede, rejste han blandt andet til udlandet, hvor han havde lejligheder i forskellige lande. Hed destinationen Schweiz, hvor Bjørn Wiinblad også havde bolig, fik kunstneren ofte assistenten og naboen René Schulz til at køre Porschen frem. På én af de mange udlandsture skulle assistenten fylde benzin på bilen og fik besked på at tage penge fra én af de medbragte tasker. Velvilligt tog René Schulz tasken med ind til disken for til sin store overraskelse at opdage, at indholdet bestod af 400.000 danske kroner i kontanter. Men sådan rejste Bjørn Wiinblad altid – med en mindre formue ved hånden, hvis han nu lige skulle falde over et kunstværk, han ville have. For som hans blå hus i Lyngby og andre hjem verden over afslørede, købte han ind med arme og ben. Og helst blåt og hvidt keramik.

Bjørn Wiinblad er kendt for sine platter – både de mere enkle fra Nymølle Fajancefabrik og de kulørte fra det tyske firma Rosenthal. Foto: DPH Trading

Det virker næsten for utroligt til at være sandt, men det er også sigende for kunstneren, der til tider tjente op mod 10. mio. kr. om året. Og karakteristisk for manden, hvis opmærksomhed først og fremmest var rettet mod at sprede glæde for andre.

»Alle kunsterkollegaer og folk, der var tæt på ham, har fortalt, at han var en eksplosion af kunstnerisk energi,« slutter Lise Seisbøll.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.