Vis mig dine køkkenknive, og jeg skal sige dig, hvem du er

Alt, hvad vi før gemte af vejen i hjemmet, er nu kommet frem i lyset. Køkkenknivene hænger på væggen, træningsbolden ligger frit fremme i stuen og makeuppen står linet op ved siden af håndvasken på badeværelset. Vi har dekrypteret tendensen.

Artiklens øverste billede
Japanske køkkenknive rummer ofte en helt særlig, sympatisk historie. Tag for eksempel kniven Sensei Dama, udført i 68 lag foldet stål, der er valset og banket adskillige gange, hvilket resulterer i flotte åretegninger, når stålet slibes. Fra 399 kr. hos Raadvad.

Er du en loppehaj, lader du helt sikkert dine gule Jens Quistgaard-gryder stå fremme på køkkenbordet, og er du berejst, er det Starbucks-kopperne fra hele verden, der bliver vist frem. En udstillingsbølge har ramt os, og der ses en stigende tendens til at gøre praktiske redskaber til dekorative objekter.

Hvert objekt til sin tid

Med forbrugerismens indtog i 1950’erne og 60’erne fik mange hverdagsobjekter en helt ny betydning for middelklassen. Genstande, som før blot havde en praktisk funktion, blev nu brugt til at opbygge selvforståelse og høste anerkendelse fra omverdenen, og det var netop i denne periode, at mærkevarer kom til at fylde i vores liv, da de var enkle og letafkodelige livsstilsmarkører, forklarer livsstilsekspert Anne Glad.

Lad iPhonen og nøglerne til sportsvognen ligge fremme i Normann Copenhagens kombinerede spejl og bakke. Praktisk og dekorativt på samme tid. Flip Mirror. 700 kroner.

Det, der har ændret sig med tiden, er de genstande, vi vælger at vise frem.

Anne Glad, Livsstilsekspert

Ud med Globalknivene

»Hvor det for nogle år siden var Global-knivene og Kitchen Aid’en, der fik lov at stå fremme, er det i dag den japanske køkkenkniv, der er smedet i hånden af 117 lag stål og skærebrættet i 250 år gammelt, økologisk oliventræ, som en italiener har skabt med sine egne barkede næver hjemme i mamas plantage,« fortsætter Anne Glad.

De produkter, vi viser frem i dag, rummer altså en sympatisk historie og en helt speciel luksus, som det kræver en vis indsigt at spotte. Det handler således stadig om anerkendelse, men i helt nye forklædninger.

En trend i hele huset

Denne tendens ses dog ikke kun i køkkenet. Den har gennemsyret hele huset.

»Netop fordi det kniber med madlavning og kosten blandt danskerne i disse år, er der prestige i køkkengrej,« understreger Anne Glad.

Jens Quistgaards grydeserie, Kobenstyle, var en international designsucces i 50’erne og 60’erne. Indtil for nylig var man heldig, hvis man faldt over en af gryderne på et loppemarked, men nu har firmaet Dansk Designs relanceret serien, så alle igen kan få fingrene i kultgryderne. Lader man en sådan gryde stå fremme i køkkenet, giver man indtryk af at kende sine klassikere. Fra 525 kr.

Rent lavpraktisk er der da også kommet mere plads i vores køkkener, såvel som vores køkkenskabe har fået glaslåger eller ligefrem er blevet udskiftet med hylder, hvilket giver os flere muligheder for at udstille vores liv. Men også på motionsområdet er der billige points at hente, hvorfor det er helt comme il faut at lade pilatesbolde, hullahopringe og måske endda løbemaskinen fylde i stuen. Inden for skønhedsplejen er der ligeledes et solidt greb i os under krisen.

»Danske kvinder er blevet ved med at forkæle sig selv og holder ikke tilbage med at investere i lidt selvforkælelse,« fortæller Anne Glad.

Wall Wonder fra Ferm Living består af et diamantformet spejl, integreret i en elegant hylde i røget eg. Møblet er oplagt at hænge på badeværelset og dekorere med et udvalg af cremer og parfumer, som det ikke gør noget, at besøgende ser. 1499 kroner.

Denne lille luksus får naturligvis lov at stå fremme på badeværelset sammen med nicheprodukter som økologiske, specialkomponerede eller molekylære dufte, der i dag har erstattet ikoniske designflakoner fra eksempelvis Marc Jacobs og Gucci.

Når der går tendens i den

Men hvor bevidst går det egentlig for sig, når vi stiller vores indre værdier til skue?

»Der indgår både bevidste og ubevidste elementer. Vi vælger bevidst interiør, vi synes, er unikt og fortæller noget om netop os. Det ubevidste kommer ind, når vi samtidig ikke er klar over, at mange fra vores sociale miljø gør præcis det samme – af præcis de samme grunde,« siger sociolog Henrik Dahl og forklarer, at tendensen er baseret på to grundprincipper:

Med Vipps badeværelseshylder er der rig mulighed for at skabe en sympatisk opstilling af udvalgte produkter. Her vil pudderdåsen og den økologiske aftershave uden tvivl tage sig godt ud. Fra 1.100 kroner.

»Det ene er imitation, som består i, at vi køber og udstiller ting af samme slags, som vi har set hos mennesker, vi ser op til og gerne vil anerkendes af. Det andet er distinktion, hvilket finder sted, når vi undlader at anskaffe og udstille ting, der typisk forbindes med mennesker, vi ikke bryder os om. Så kort og godt: når vi udstiller vores ejendele, viser vi, hvem vi gerne vil anbringes i kategori med, og hvem vi absolut ikke vil i kategori med.«

Boligen er, som man siger, et vigtigt spejl for vores livsstil og værdier. Objekter, som ikke tidligere har været brugt som dekoration i hjemmet, indgår nu i små tableauer, der siger noget om, hvem vi er, og hvad vi sætter pris på. Så næste gang du skærer grøntsager, kan du spørge dig selv: Hvad siger denne kniv om mig?

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her

Hvor vi før hældte den flydende sæbe i en sæbedispenser vælger vi i dag sæber i dekorative flakoner, der er pynteobjekter i sig selv. Vælger man en af de velduftende sæber fra Savon de Marseille, er det fordi man har sans for gode produkter skabt efter traditionelle franske metoder. Fra 99 kroner.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.