Den brugte bil skal være fra VW

Brugtbilkøberne er særdeles konservative i valget af bil.

Artiklens øverste billede
VW er stadig i høj kurs blandt brugtbilkøberne.

Den må gerne have dieselmotor, og det må gerne være en stationcar.

Men den skal helst være fra Volkswagen eller Toyota.

De danske brugtbilkøbere kan ikke ligefrem beskyldes for at skeje ud, når det gælder bilvalget. Tværtimod holder de fast i det kendte.

VW mest efterspurgt

Det viser en undersøgelse af danskernes brugtbilkøb. Bag undersøgelsen står bilhandelspladsen Bilbasen.dk, der har fået hjælp af analysefirmaet Yougov.

Mere end hver fjerde (28 pct.) af de adspurgte svarer, at den brugte bil helst skal være en Volkswagen. Herefter følger Toyota med 19 pct. samt Skoda og Audi med hver 15 pct. De to sidste mærker hører sammen med VW under samme hat i VW Group.

"Volkswagen fastholder klart sin placering som det mest populære mærke, mens Toyota igen er nummer to. Alle andre mærker ligger langt efter de fire mærker i toppen. Det understreger, at de danske brugtbilkøbere er meget konservative i deres bilvalg," forklarer analytiker Jan Lang fra Bilbasen.

Det handler om image

Han understreger samtidig, at tallene skal forstås som en indikator for mærkernes image og ikke et udtryk for salgstallene.

"Det betyder også, at der skal meget til, før bilkøberne overvejer andre mærker end de fire i toppen. Det er faktisk kun en markant lavere pris, der kan få bilkøberne til at vælge andre mærker," tilføjer Jan Lang.

Tilliden er intakt

Bilkøbernes tillid til VW og Toyota har tilsyneladende ikke ændret sig, selv om mærkerne faktisk har haft forskellige problemer.

Hos VW har der været problemer med bl.a. 2,0 liters dieselmotorer, DSG-gearkasser og taktkæder i de mindre benzinmotor. Toyota har gennem flere år måttet tilbagekalde millioner af biler på grund af forskellige defekter.

"Men det har Toyota forstået at håndtere på en måde, så kunderne stadig har tillid til mærket," siger Jan Lang.

Det fornuftige valg

Han forklarer, at valget af brugt bil i høj grad er et fald styret af fornuft.

"Selv om bilkøberne har nogle klare favoritmærker, er bilkøbet dog først og fremmest styret af, hvor meget bil man får for pengene, og hvad den koster i daglig drift," siger Jan Lang.

Det underbygges af nogle tal fra undersøgelsen:

  • 60 pct. har svaret, at det vigtigste er bilens evne til at køre langt på literen.
  • 54 pct. har svaret, at det vigtigste er, at den er billig i drift.
  • Kun 20 pct. anser designet for vigtigt.

Der skal være plads

Men bilen skal også have plads til både passagerer og deres bagage.

"Det svinger lidt fra år til år, om en hatchback eller en stationcar er mest eftertragtet. Begge biltyper tegner sig for cirka 30 pct. Til gengæld mener kun 12 pct., at en minibil dækker behovet," siger Jan Lang.

Det står i skærende kontrast til, at de de private bilkøbere i langt overvejende grad vælger en minibil, når der skal købes ny bil.

"Men minibilerne er for små til, at de kan opfylde familiernes praktiske behov i hverdagen. Derfor køber de typisk en større brugt bil," forklarer Jan Lang.

Pris op til 150.000 kr.

De fleste brugtbilkøbere vælger typisk en bil i prisklassen 100.000 - 150.000 kr.

"Det kunne være en VW Golf eller en Ford Focus," siger Jan Lang.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.