Disse biler redder liv - og miljø

Svensk undersøgelse fremhæver særligt sikre og miljøvenlige biler.

Artiklens øverste billede
Skoda Citigo er en af de biler, der anbefales i kraft af nødbremsesystemet.

"Hvis alle svenske bilister valgte en bil fra vores liste, kunne der hvert år spares 30 liv og 400 svært tilskadekomne i trafikken."

Den kontante melding kommer fra Anders Ydenius, der er trafikforsker hos det svenske forsikringsselskab Folksam. Selskabet offentliggør hvert år en liste over de mest sikre og miljøvenlige biler. Det sker som en kombination af CO2-udslip, resultat i crashtest og undersøgelser af virkelige ulykker på de svenske veje.

161 biler på listen

Folksam har nu gennemført undersøgelsen i 17 år, og detaljerne om undersøgelsen kan ses hos Folksam. I årets udgave af undersøgelsen har 161 bilmodeller bestået.

Blandt de 161 modeller har Folksam kåret nogle klassevindere. Det er bilerne, der både klarer sikkerhedskravene og som samtidig har det laveste CO2-udslip i klassen. Men derudover anbefaler forskerne i særlig grad nogle biler i kraft af deres sikkerhedsudstyr.

"Det er glædeligt, at det i alle bilklasser er muligt at købe en sikker og miljøvenlig bil.

Anders Ydenius, , trafikforsker hos Folksam

I sammenligning med i fjor er miljøkravene til bilerne skærpet med 10 pct.

"De biler, som købes i dag, kommer til at rulle på de svenske veje i mange år. Derfor er det glædeligt, at det i alle klasser er muligt at få biler, der både er trafiksikre og miljøvenlige. For Folksam er det samtidig vigtigt, at vi kan rådgive kunderne, så de vælger biler, der både sparer liv og værner om miljøet," forklarer Anders Ydenius.

Fokus på piskesmældsskader

Når det gælder sikkerheden lægger Folksam dels vægt på crashtest fra den euroæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP. Men samtidig har det også betydning, at bilmodellerne fra virkelige ulykker har dokumenteret, at de yder en ekstra beskyttelse mod skader på nakken - de såkaldte piskesmældsskader.

Andre krav er, at bilerne skal være udstyret med elektronisk stabilitetsprogram (ESP), selealarmer og at egenvægten ikke overstiger 1.900 kilo.

Nødbremser anbefales

Derudover anbefaler Folksam, at bilerne også har selealarmer på bagsædet, og at de er udstyret med nødbremsesystemer, der kan gribe ind og bremse bilen, hvis føreren ikke skulle være opmærksom på afstanden til den forankørende.

"Nødbremsesysterne er standard eller ekstraudstyr på mange større biler. Men det er glædeligt, at det i stigende grad også breder sig til de mindre biler. Det er eksempelvis standard i Mazda 3, Skoda Citigo og Volkswagen up!," siger Anders Ydenius.

På baggrund af netop tilstedeværelsen af nødbremsesystemer anbefaler Folksam disse modeller som både meget sikre og meget miljøvenlige:

Minibiler

Skoda Citigo og Volkswagen up!

Småbiler

Mazda 3

Mellemklasse

VW CC 1,8 TSI 160 Multifuel, Volvo V40 D2, D3 og D4 samt Volvo V40 D2 Cross Country

Store biler

Volvo S60, Volvo V60, Volvo V70 og Volvo S80

Små MVP'er

Ingen model i klassen har nødbremser som standard

Store MPV'er

Ingen model i klassen har nødbremser som standard

SUV'er

Volvo XC60 D4

Kilde: Folksam

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.