Bilen skal selv ringe efter hjælp

Fra 2015 skal nye biler udstyres med et ecall-system, der selv ringer til 112 ved ulykker og angiver stedet.

Artiklens øverste billede

Det bliver en smule mere trygt at være bilist i fremtiden.

Hvis alt går efter planen, skal alle nye biler nemlig fra 1. januar 2015 udstyres med en sender, som er en del at det såkaldte ecall-system, hvor der går en melding direkte til alarmcentralen, hvis en bil forulykker. En besked, der med en gps-meddelelse viser de præcise koordinater for ulykkesbilen.

»Præcise oplysninger kan spare dyrebar tid, hvis ulykken sker,« siger Martin Hellung-Larsen, der er ingeniør i Færdselsstyrelsen, til Jyllands-Posten.

30 færre dræbte i Danmark

EU-kommissionen anslår, at et fuldt udbygget ecall system vil kunne redde 2.500 liv om året i EU, svarende til ca. 30 færre trafikdræbte i Danmark.

Systemet, som kræver samme standard i alle EU-landene, har været længe undervejs og skulle allerede have været i gang i 2011. I mellemtiden er det nu blevet overhalet indenom af private aktører. Således kan alle nye Volvoer nu leveres med mærkets on Call-system, der via en vagtcentral også kontakter 112, mens Ford til efteråret søsætter systemet Emergency Assistance, når den nye B-Max lanceres.

Martin Hellung-Larsen ser ingen problemer i, at der også kommer private på banen.

»Det giver muligheder for de bilister, som ønsker at betale for det. Forskellen på systemerne er, at ecall er for alle og ikke kun for nogle Volvobilister, « siger han.

Ecall kan dog nemt forsinkes i EU-bureaukratiet. Teknikken og bilfabrikkerne skal også være helt med. Derfor skal datoen fra 1. januar 2015 tages med forbehold. Men rent teknisk burde der ikke være problemer med at være klar herhjemme, siger Martin Hellung-Larsen.

Meldingerne går nemlig kun til tre alarmcentraler, to hos Rigspolitiet og en hos Københavns Brandvæsen.

God halv løsning

FDM hilser udviklingen velkommen, men vil helst have en standard fra starten. »Vi har presset på for at få EU til at standardisere tingene, så ecall kan komme i gang. Problemet er, at de enkelte landes alarmcentraler har forskellige standarder, som skal finde en fællesnævner.

I Danmark er der ingen problemer, her har vi en standardisering, men det er ikke tilfældet i de andre lande. Her bør Danmark bruge sit nuværende EU-formandskab og presse yderligere på,« siger Torben Kudsk, der er chefkonsulent i FDM’s politiske sekretariat.

Han ser både fordele og ulemper ved, at der nu går flere private aktører i gang, mens vi venter på ecall-systemet.

»Vi havde helst set én standard. Ellers er der risiko for, at der kan gå livsvigtig tid tabt, når data skal overføres. Men når det skal være, er det her en god halv løsning,« siger Torben Kudsk, som påpeger at få private systemer er bedre end ingenting. Og at systemerne vil have en berettigelse.

»Vi hører jo jævnligt om unge, der for eksempel kører galt tidligt lørdag morgen og måske ligger længe, før de bliver fundet. Her vil ecall-systemer helt klart kunne redde menneskeliv,« siger han.

E-call systemerne er dog ikke det eneste, der skal findes en standard på. Det gælder også de såkaldte bcall-systemer, der for eksempel kan bruges til at tilkalde vejhjælp med. Her er der nemlig mange aktører og vejhjælpsfirmaer om budet. Hvis ulykkessystemet, ecall, skal monteres som standardudstyr på nye biler, ser FDM dog gerne, at det bliver fritaget for afgift.

Tiden tæller

Rådet for Sikker Trafik hilser også velkommen, at der nu kommer et par private aktører på banen.

»Vi er bestemt positive. Selvfølgelig havde vi helst set et nationalt system. Men vi har det helt fint med, at der nu er nogle private løsninger, « siger specialkonsulent Søren Troels Berg fra rådet, der fremhæver fordelene ved systemerne.

»I et land som Danmark er der jo ofte nogle i nærheden, når en ulykke sker. Alligevel tager det længere tid, hvis der først skal ringes 112. Her går det hurtigere, når bilen giver besked med det samme, og positionen kan bestemmes præcist. Og det er vigtigt for, at vi kan få hjælpen frem så hurtigt som muligt,« siger Søren Troels Berg.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.