Kæmpe tysk underleverandør viser komplet selvkørende taxi

Den store tyske underleverandør Bosch er klar med bud på selvkørende, intelligent taxi, der selv kører til ladestationen og kan spotte spildt kaffe eller en glemt håndtaske i bilen.

Artiklens øverste billede
Prototypen for den selvkørende taxi fra Bosch kan navigere selvstændigt og selv køre til en ladestander og tanke strøm, når det er nødvendigt. Tegning: Bosch

Hvorfor ikke skabe en selvkørende, elektrisk taxi, der helt i stil med de mange selvkørende plæneklippere i landets villahaver selv kan køre i pit til en ladestander og tanke strøm, når batterierne er flade. Men som også kan registrere, om der er spildt kaffe eller tyggegummi, eller om passagerer har glemt en telefon eller taske på sædet og så selv rulle til rengøring eller give et vink til passageren direkte?

Det er nogle af de features, som den store tyske underleverandør Bosch viser med et bud på en selvkørende taxi, der præsenteres på den kommende store elektronikmesse CES i Las Vegas.

Der er masser af realisme i taxaen, der nærmest er indrettet som en rullende dagligstue med store skydedøre. Bosch er nemlig ikke alene underleverandør til alle de store bilfabrikker og dermed i forreste linje, firmaet er også engageret i et taxiprojekt sammen med Mercedes, der skal rulles ud i den californiske by San José allerede til næste år.

Kabinen er luftig og skabt som en slags dagligstue. Bilen kan selv registrere, om der er spildt kaffe eller glemt en håndtaske. Tegning: Bosch

Bosch beskriver designet i kabinen som ”let og luftigt”. Det er noget, som matcher den lydløse fremfærd i forstæderne.

Hele pakken

Rent teknisk er alt lige fra motor, nødbremse, 360 graders kameraet samt detaljerede kort udviklet af Bosch, der også har indbygget en funktion, så bilen tager højde for vejr- og trafikforhold, når turen går mod ladestationen for at hente ny strøm. Men også bilens eget forbrug til bl.a. aircondition på ruten tages med, ligesom bilen sørger for selvdiagnosticering og softwareopdateringer, så den ikke pludselig holder stille.

Passagererne identificerer sig med deres smartphone i et system, som også er udviklet af det tyske firma, og afgiver på den måde et digitalt fingeraftryk, før de stiger om bord.

Taxapassagererne identificerer sig før turen med deres smartphone, som giver en slags digitalt fingeraftryk. Tegning: Bosch

Perspektiverne er store. Bosch henviser til konsulentfirmaet Roland Berger, der forudsiger, at behovet er så stort, at vi allerede i 2020 vil se en million ”on demand”-busser på vejene i Europa, USA og Kina, der vil fragte varer eller passagerer, mens tallet vil være 2,5 millioner i 2025. Mange af disse køretøjer vil være til rådighed døgnet rundt og elektriske. De vil være helt selvkørende i midten af næste årti, lyder forudsigelsen.

Skærme til alle

Her vil Bosch gerne spille en stor rolle.

»Bosch har udviklet en unik pakke med hardware, software og mobilitetsservicer for busser i fremtiden. Og i fremtiden vil ethvert køretøj på vejen gøre brug af digitale servicer fra Bosch,« lyder det fra dr. Marjus Heyn, som er bestyrelsesmedlem hos Bosch,

Inden døre i bilen er der godt med plads til fire personer. Her er der storskærme, hvor f.eks. en familie kan se en fælles film, eller hvor et firma kan lave præsentationer for medarbejderne. Der er også en indbygget concierge-service, der kan hjælpe med at bestille hotelværelse med videre fra bilen, der på den måde nærmest også er et rullende kontor.

Sikkerheden er der ifølge Bosch også tænkt på. Alle data håndteres af en løsning fra datterselskabet Escrypot, som arbejder med datasikkerhed.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.