*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Mor til bivirkningsramt datter: Et fravalg af hpv-vaccinen er også et valg – lad os holde fast i den frihed

Skuffelsen var enorm, da jeg blev bekendt med bivirkningsprofilen af hpv-vaccinen.

Når Brigitte Klintskov Jerkel (BKJ) som sundheds- og forskningsordfører for De Konservative i kronikken 3/4 har behov for at fortælle, hvordan vi forældre skal tage stilling til hpv-vaccinen, kan man vel med rette bede BKJ om at sætte sig behørigt ind i sagen og medvirke til en nuanceret information om vaccinens effekt og sikkerhed.

BKJ antager, at når forældre ikke lader deres piger hpv-vaccinere, skyldes det, at »de ikke kan tage sig sammen«. Med det postulat mener BKJ åbenbart, at vi forældre rent faktisk ikke er i stand til at tage en selvstændig beslutning på et oplyst grundlag.

Lægemiddelstyrelsen: Vi tilbageholder ikke oplysninger om hpv-vaccinernes bivirkninger. Påstanden er usand

På samme måde må jeg forstå, at mit valg skal være et tilvalg af hpv-vaccinen, ellers er det ikke et valg. Jeg kan ikke lade være med at tolke BKJ’s indlæg som et indlæg, der taler for tvangsvaccinering med hpv-vaccinen – selvom det ord ikke bliver brugt.

Jeg vil dog bede BKJ huske, at hpv er en virus, som overføres seksuelt, og vaccinen forebygger altså dermed ikke en epidemi; men det er BKJ naturligvis helt bevidst om i kraft af sit virke som sundheds- og forskningsordfører.

Lægemiddelstyrelsen anerkender, at der er bivirkninger ved vaccinen, og at antallet af piger ikke er overraskende, når man vaccinerer så stor en population.

BKJ bruger desuden sin taletid på at give gode råd om, hvordan vi forældre kan ”nudges” til at tage den rette beslutning. Som et led i kræftpakke IV har du været med til at beslutte, at der skal afvikles en nuanceret kampagne af Sundhedsstyrelsen for at højne vaccinationsraten.

Kronik: Forældre skal tvinges til at vælge

Så du behøver ikke detaillede embedsværket – Sundhedsstyrelsen har allieret sig med professionelle kommunikationsfolk, der skal vurdere, hvad der skal flytte tvivlere. Og imens venter vi andre i spænding på at se en nuanceret kampagne.

BKJ har desuden været med til at støtte op om, at der skal forskes mere i sammenhængen mellem oplevede symptomer efter hpv-vaccinen og selve vaccinen. Det gjorde BKJ, fordi De Konservative står bag satspuljen. BKJ gjorde det forhåbentligt også, fordi der ikke er et eneste videnskabeligt studie, der kan påvise, hvad pigerne er blevet syge af, og dermed har vi nu den situation, at over 2.000 piger, som har anmeldt bivirkninger efter vaccinen, ikke får den behandling, de har behov for.

Det er til trods for, at Lægemiddelstyrelsen selvfølgeligt anerkender, at der er bivirkninger ved vaccinen, og at antallet af piger ikke er overraskende, når man vaccinerer så stor en population.

Kræftens Bekæmpelse håber på flere hpv-vacciner efter brev

BKJ er naturligvis også helt bevidst om, at da producenten gennemførte de nødvendige studier forud for godkendelsen af Gardasil, så var der 0,2 pct. af deltagerne i de kliniske studier, der udgik af studierne på grund af alvorlige bivirkninger, og der var efterfølgende 0,8 pct., der indrapporterede alvorlige bivirkninger.

De tal er vigtige at have i baghovedet, når man som forældre skal tage en selvstændig beslutning på et oplyst grundlag. Og den beslutning må godt være: »Tak, men nej tak«, selvom BKJ efterlader et noget andet indtryk. Det frie valg kan jo pr. definition gå i begge retninger.

HPV-ulighed: Kvinder uden vaccine bliver ikke screenet

En af de ting, som BKJ måske ikke er så bevidst om, er det medievidenskabelige område. F.eks. kan der ikke sættes lighedstegn mellem falske nyheder og sociale medier. På disse platforme deles videnskabeligt godkendte artikler om blandt andet piger med komplekse symptomer – artikler, der er skrevet og udgivet af anerkendte forskere fra hele verden, men som danske myndigheder fravælger i deres kommunikation.

Jeg anerkender lægevidenskab, og jeg ved, at der er bivirkninger ved alle lægemidler og vacciner. Derfor traf jeg selv beslutningen om, at min datter skulle hpv-vaccineres.

Men skuffelsen var enorm, da jeg senere blev bekendt med den bivirkningsprofil af vaccinen, som indtil nu er blevet tilbageholdt af myndighederne.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Det er bedre med slap penis

Lars Boje Mathiesen
Magtmisbrug og sexchikane er alvorligt. Det må Alternativet forholde sig til - partinavn eller ej.

Blog: I dag ser vi EU´s rigtig grimme ansigt

Christel Schaldemose
EU har pæne og grimme ansigter. I dag kommer vi til at se et af de grimmeste.

Blog: Kommunalvalget er nemt

Mikael Jalving
Protesten kan sagtens komme nedefra og igen og igen, det er faktisk livsnerven i et demokrati.

Debat: Mere fælles udenrigspolitik gennem EU

Alexander Lemche, jurastuderende ved Københavns Universitet, København K
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her