*

Politik

Notat: Det koster mia. at flytte rejsende fra biler over i tog

Transportministeren vil satse mindre på tog og indkalde til forhandling om investering i veje.

Der er som regel rigtig god plads i toget mellem Varde og Nørre Nebel. Den lille lokale jernbane er Danmarks dyreste. Hver gang en passager bliver transporteret 1 km, koster det et tilskud på 8 kr. og 10 øre fra det offentlige. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

1 kr. og 85 øre.

Så meget koster det i gennemsnit for det offentlige, hver gang det lykkes at flytte en bilist over i toget og transportere vedkommende 1 km, viser et nyt notat fra Transportministeriet.

Vælger man at flytte 20 pct. af bilisterne over i tog, vil det koste 22,6 mia. kr. om året, konkluderer notatet, der medregner omkostninger forbundet med miljø, klima, støj, uheld og trængsel. Fordi det vil kræve større offentlige tilskud til togene, og fordi det vil få de mange afgifter, bilisterne afleverer til staten, til at skrumpe.

Derfor er politikernes plan om, at hovedparten af den fremtidige trafikvækst skal ske i den kollektive trafik, en illusion, mener professor Mogens Fosgerau fra DTU.

S: Notat om kollektiv transport ligner bestillingsarbejde

»Det er en smuk målsætning, at man vil flytte flere rejsende over i den kollektive trafik, men medmindre man griber drastisk ind eller bruger rigtig mange penge, er det ikke realistisk,« siger Mogens Fosgerau på baggrund af notatet, der efter hans vurdering er lavet helt efter bogen.

Transportminister Hans Christian Schmidt bebuder en ændret politik på området:

»Beregningerne i notatet viser, at den alt for ensidige fokusering på den offentlige transport, som den tidligere regering stod for, ikke er holdbar i længden. Derfor vil jeg indkalde til forhandlinger om nye investeringer i vejnettet, så snart der atter er luft i budgettet,« lyder meldingen fra transportministeren.

Hos Liberal Alliance er transportordfører Villum Christensen af samme opfattelse:

»Notatet viser, at det ikke er rigtigt, når nogle politikere siger, at den kollektive trafik gavner samfundsøkonomien, miljøet og trængslen,« mener den liberale ordfører, der vil skrue ned for de investeringer i kollektiv trafik, der ikke er samfundsøkonomi i.

Til gengæld har Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, ikke meget til overs for beregningerne.

»Det regnestykke er helt på Månen. Det lyder som et regnestykke, der alene er stillet op for at fortælle, at biler er bedre end bus og tog – og at man har puttet en masse faktorer ind, der er i bilens favør,« mener Rasmus Prehn.

»Den sædvanlige måde at regne på giver næsten altid samfundsmæssigt underskud, når man laver infrastrukturinvesteringer i kollektiv trafik. Derfor bør man regne på en anden måde, der i højere grad tager hensyn til f.eks. udledningen af partikler, og hvad det koster at holde i kø.«

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Politisk analyse
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blog: Grænseforening uden Grænser

Mikael Jalving
Grænseforeningen fremstår i dag som en vækkelsesbevægelse for menneskerettigheder, minoriteter og asylindvandring.

Blog: Diskrimineres sorte amerikanere af politiet?

Morten Uhrskov Jensen
Nej, er det korte svar. Ikke når man ser på tallene.

Blog: En bonderøv taler ud

Annika Smith
Jeg er ikke et dumt svin. Altså ikke nødvendigvis.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her