Spilanmeldelse: Det farligste ved dette spil er ikke, hvad du tror

Det danske spilfirma Flashbulb Games har udgivet et mobilspil, hvor du skal bevæge dig dybere og dybere ind i en professors hjerne.

Mobilspillet Tentacles. Foto: PR

Tentacles! – Enter the Mind

Flashbulb Games
iOS, gratis med tilkøb i spillet

Det er langt fra usædvanligt, at man antager sære former i computerspil. I mobilspillet Leo’s Fortune er man en ulden, blå bold med skæg. I indie-hittet Thomas was alone er man en rød rektangel. I Contre Jour er man en sort klat med et blinkende øje. Det giver alt sammen mening.

I mobilspillet Tentacles! – Enter the Mind, som er udviklet af de danske spiludviklere Lightbulb Games, er man dog noget ægte sært: En sort tentakel-tingest med tre meget elastiske arme og en lige så elastisk kastekrog, som man bruger til at angribe og forsvare sig med.

Spiluniverset er lige så herligt gakket: Du, tentakel-tingesten, sendes ind i den gale delfin-professor Phluffs hjerne for at rydde op i hans sødmefyldte galskabsideer.

De flydende hjerneomgivelser minder om et pink akvarium, og du bevæger dig gennem de sære landskaber ved at strække dine lange tentakelarme frem mod næste faste holdepunkt, der nogle gange fortaber sig bag korallignende gevækster og andre forhindringer. Det er en mærkelig måde at bevæge sig på, som indimellem giver nogle sære, drømmelignende synsvinkler, men det fungerer.

Fjenderne, de nuttede ”ideer”, har taget form af kulørte fiske- og krabbelignende væsener, som du skal overvinde ved at slynge din klo afsted mod dem i tide, gribe fat i deres øjne og grave dem ud af deres skaller. Det lyder lidt makabert, men det hele er vældigt sødt animeret, langtfra blodigt og ledsaget af en fin lydside med nuttede kampråb og behagelig, elektronisk musik.

Jo flere øjne, du får indsamlet med din elastiske kastekrog, jo dybere bevæger du dig ind i professorens hjerne: Fra den første ego-level til de dybere lag præget af negative følelser og drifter som paranoia, skyld og grådighed. Igen lyder ordene mere mørke, end spillet fremstår: Alt er stadig piblende pink, og selv de mørkeste og fjendtligste elementer og følelser repræsenteres af venligtudseende elementer. Professorens fobi-level er for eksempel fyldt med gigantiske gulerødder, og paranoiaen repræsenteres af store kaffekopper, så værre bliver det ikke.

Det farligste ved spillet er noget helt andet:

Tentacles! – Enter the Mind er gratis at downloade, men som alle succesfulde spil af samme type, er det hele sat sammen på en måde, så man vældigt hurtigt får lyst til at bruge penge alligevel. Vældigt meget lyst, endda.

Man kan, som jeg ofte gør, tage det som en udfordring og se, hvor længe og hvor godt man kan spille uden at kravle ind i butikken og bruge penge på forbedringer og ekstra liv. Men pludselig når man så alligevel til det punkt, hvor det nærmest er umuligt ikke lige at smide 8 eller 16 kr. (eller mere) i shoppen alligevel, så man kan redde sig i land med en hurtig kriseoplivning. Man var jo lige så tæt på målet!

Tentacles! – Enter the Mind er tætproppet med den slags velgennemtænkt orkestrerede fristelser, så det kan I tage som en advarsel – eller en udfordring. Personligt har jeg været i shoppen betydeligt flere gange, end jeg havde forudset. Men så kan man jo glæde sig over, at det er et dansk firma, der nyder godt af, at man lige bliver grebet af stemningen.

Flashbulb Games er opstået ud af det danske spilstudie Press Play, der tidligere har udgivet Max and the Curse of Brotherhood og Kalimba. Press Play blev opkøbt af Microsoft men blev lukket ned tidligere i år, og nu har det deraf nyopståede studie Flashbulb Games sikret sig rettighederne til at genudgive deres tidligere spil på andre platforme end Microsofts Xbox. Og her, i første omgang altså Tentacles! – Enter the Mind til iOS.

Tentacles release-trailer:

Vil du have mere af samme slags? Jeg kunne heller ikke holde mig fra butikken i det danske spilfirma SYBOs Blades of Brim:

Dansk mobilspil vil hypnotisere 700 mio. fans påny

Det samme var tilfældet for mig med Cute vs. Evil af danske Titon, som også var vældig svært at holde fingrene fra:

Nyt mobilspil til kvinder over 40 Det er svært at holde fingrene fra, når først man er i gang. Så er I advaret

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
altomdata.dk

Tilmeld dig Altomdata.dk's nyhedsbrev

Flere nyheder på Altomdata.dk
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her