*

Kultur

Ekspert: »Jeg ville rådgive en virksomhed til at stoppe med at annoncere på Den Korte Avis«

Kunden har fået mere magt over virksomhederne, og det er ofte nemmere at lægge sig ned end at tage kampen, mener en ekspert i shitstorms. Derfor har op mod 30 virksomheder droppet Den Korte Avis.

Der skal ingenting til, før de sure går til tasterne og skriver dårlig omtale, mener William Atak. Foto: ATAK/Daniel Nielsen

Det er frygten for at ende i en shitstorm, der har fået op mod 30 virksomheder til at stoppe med at annoncere hos Den Korte Avis, vurderer ekspert i shitstorms William Atak.

Disse virksomheder har droppet annoncerne hos Den Korte Avis
  • Nordea
  • Føtex
  • IKEA
  • Telia
  • Elgiganten
  • YouSee
  • Alm. Brand
  • McDonald's
  • Sportmaster
  • Curvissa
  • Bravo Tours
  • Cirkle K
  • Læger Uden Grænser
  • Fredericia Teater
  • Samsung Danmark
  • Vejle Kommune
  • Spies
  • TUI Danmark
  • Just Eat
  • Momondo
  • Sofakompagniet
  • Plan Danmark
  • Drive Now
  • Organicup
  • Visit Norway
  • Flexfone
  • Kipling Travel
  • Nespresso
  • Gimle Roskilde

Han ejer Atak A/S og Safe on Net, der tilbyder virksomheder krisehåndtering og rådgivning om omdømme på nettet.

»Man vil absolut ikke være en del af den politiske debat om flygtninge og indvandring. F.eks. var Nordea i foråret igennem hele møllen med Panama-skandalen. Nu vil de ikke også have smæk for at blande sig i flygtningedebatten, så jeg synes, at det er et godt træk af Nordea,« siger William Atak og fortsætter:

»Jeg ville 100 pct. rådgive en virksomhed til at stoppe med at annoncere på Den Korte Avis, hvis de begyndte at få henvendelser fra kunderne.«

Sagerne får nemlig deres eget liv på de sociale medier, og det gør det utrolig svært for virksomhederne at kommentere dem. Så er det lettere at lægge sig ned og tage de tæsk, der kommer, forklarer William Atak.

Den Korte Avis har mistet mindst 29 annoncører de seneste dage

Balladen om Den Korte Avis er udtryk for en ny magtbalance mellem virksomheden og kunden. Kunden har fået langt mere magt i kraft af de muligheder, som de sociale medier giver.

»Der skal ingenting til, før den sure går til tasterne og skriver negativ omtale, og omvendt skal man investere rigtig meget for at få positiv omtale af sin virksomhed,« siger William Atak.

Det betyder også, at langt de fleste store virksomheder har kommunikationsansvarlige, der holder øje med virksomhedernes sociale medier og lynhurtigt kan reagere på omtale eller dårlige anmeldelser.

Det var også, hvad der skete, da en mand på Facebook spurgte Nordea, om det virkelig kunne passe, at banken annoncerede hos Den Korte Avis.

»Støtter I andre racistiske hjemmesider?« spurgte kunden på Facebook. Her var Nordea hurtig til at svare, at annoncen var havnet på Den Korte Avis' site, fordi Nordea havde købt en større annoncepakke, hvori mediet indgik. Samtidig oplyste Nordea, at banken havde bedt samarbejdspartneren om at stoppe for annoncer hos Den Korte Avis.

Mindst 29 andre virksomheder fulgte trop. Radiovært på P3 Anders Stegger kom i en liveudsendelse sågar til at opfordre lytterne til at gå ind og tjekke Den Korte Avis' annoncører og kontakte virksomhederne på deres Facebook-side.

Den Korte Avis: Angreb udspringer af »venstreorienterede fanatikere på Facebook«

Og det kan være enormt farligt for virksomhederne, fortæller William Atak.

»Forbrugerne bliver mere og mere opmærksomme på, hvor nemt det er at skabe en shitstorm og give brands et dårligt omdømme. Mange af forbrugerne kender måske slet ikke til virksomheden, men rider med på bølgen, og så ruller det,« siger han.

Den Korte Avis ejes og drives af ægteparret Ralf Pittelkow og Karen Jespersen. Pittelkow er mediets chefredaktør og tidligere politisk rådgiver og kommentator, mens Jespersen er tidligere folketingsmedlem for Venstre.

I et tidligere interview med Jyllands-Posten har en rasende Ralf Pittelkow udtalt:

»Det er et fuldstændig uhørt angreb på ytringsfriheden, vi oplever her. Fuldstændig uhørt! Det er historisk enestående.«

Ud over annonceindtægter og private bidrag modtager Den Korte Avis også knap 149.000 kr. i mediestøtte i år. Hvorvidt de mange flygtende annoncører kommer til at have økonomisk betydning for mediet er dog stadig uvist.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Venstreorienteret had
Arild Ejsing, Søengen 6, Allerød
Når man 25/12 har læst Egon Clausens indlæg ”De forkælede”, er ens første indtryk, at han beskriver sin egen tragiske virkelighedshistorie, hvor han som stedfortræderfigurer kunne have brugt Hans og Grete eller Adam og Eva, men i et særdeles tydeligt venstreorienteret had mod ikke dogmestyrede hjerner har valgt ejerne af Den Korte Avis (DKA), ægteparret Karen Jespersen og Ralf Pittelkow, som jo repræsenterer hans modsætning: frie selvstændigt tænkende realister.
Debat: Reklamefrihed, tak
Carl-V. Buchwald, Svejstrupvej 19, Bidstrup, Langaa
Folkene bag Den Korte Avis og ”den endnu kortere” Martin Henriksen (DF) råber op om manglende ytringsfrihed i anledning af, at nogle firmaer har frameldt annoncering i avisen.
Debat: Mediernes hykleri
Knud Kølbæk, tidl. handelsskolelærer, Niels Ebbesensvej 10, Vejle
Den Korte Avis (DKA) er under angreb, fordi DKA har gjort opmærksom på nogle af de store problemer, der er opstået i vort land på grund af en masseindvandring af muslimer gennem de sidste 30 år.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
TV
Annonce
Kultur
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her