*

Indland

Tredje generation af indvandrere hænger også med karaktererne i folkeskolen

Forskellen mellem etnisk danske elever og elever med indvandrerbaggrund bliver ikke reduceret i tredje generation.

»Skolen kan lære eleverne at læse og skrive, men det er kun forældrene, der kan lære dem at tale godt nok dansk, inden de begynder i skole,« siger undervisningsminister Merete Riisager (LA). Foto: Polfoto

Det vakte opsigt, da den såkaldte Pisa Etnisk-undersøgelse for et par uger siden konkluderede, at indvandrerbørn i anden generation – efterkommerne – fortsat rent fagligt er langt bagefter deres etnisk danske skolekammerater.

Sådan har vi gjort:

Morten Uhrskov Jensen, formand for Dansk Samling, har betalt Danmarks Statistik for at lave en særkørsel med gennemsnitskaraktererne for børn af ikkevestlige efterkommere ved folkeskolens afgangsprøve. Han har skrevet en kronik om emnet, som søndag bringes på Jyllands-Posten.dk og mandag i avisen.

Jyllands-Posten har selv rekvireret – og betalt for - samme talmateriale fra Danmarks Statistik.

Nu viser nye tal, at tredje generation – børn af efterkommere – klarer sig nøjagtigt lige så dårligt, selv om både de og deres forældre er født og opvokset her i landet.

Ved folkeskolens afgangsprøve i fjor fik drenge født af efterkommere fra ikkevestlige lande et karaktergennemsnit på 5,6, hvilket er samme resultat som efterkommerne. Det er 1,3 karakterpoint lavere end drenge med dansk oprindelse. Samme billede gjorde sig gældende for pigernes vedkommende.

Tallene kommer fra en særkørsel, som Jyllands-Posten har fået Danmarks Statistik til at foretage.

Kronik: Tredje generation klarer sig ikke bedre

Forhenværende rigsstatistiker Jan Plovsing, der i flere årtier var leder af Danmarks Statistik, mener, at talmaterialet er solidt, selv om gruppen er lille, og kun 395 børn af efterkommere tog afgangsprøven i fjor. Tal fra afgangsprøverne de foregående år viser således samme tendens:

»Det er meget bekymrende, at det går så dårligt med integrationen, som disse tal viser.«

Skolerne har ikke løst problemet: Indvandrerbørn halter langt efter danske skoleelever

Ifølge Jan Rose Skaksen, forskningschef ved Rockwool Fondens Forskningsenhed, gør dårlige karakterer i folkeskolen det sværere for de unge med indvandrerbaggrund at få en uddannelse og dermed et job, hvilket i sidste ende er negativt for samfundsøkonomien.

Claus Hjortdal, der er formand for landets skoleledere, opfordrer undervisningsminister Merete Riisager (LA) til at sætte gang i en analyse af, hvorfor tredjegenerationsindvandrere ikke klarer sig bedre. Ministeren mener, at mange års særlige sprogindsatser for elever med ikkevestlig baggrund har slået fejl, og at man skal væk fra den kurs. Hun spiller i stedet bolden videre til forældrene.

»Skolen kan lære eleverne at læse og skrive, men det er kun forældrene, der kan lære dem at tale godt nok dansk, inden de begynder i skole,« siger ministeren.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her