*

Kommunalvalg
Indland

Randers kan få landets første bro ejet og drevet af pensionskasser

Regeringen er langt inde i overvejelserne om at lade pensionskasser finansiere og drive nogle af de fremtidige broer og tunneller i Danmark. Et flertal i Folketinget er positivt indstillet. En bro over Randers Fjord kan blive et af de første projekter.

Brugerbetaling som på Storebælt, Øresund (billedet) og Femern kan betyde nye tider for den danske infrastruktur. Arkivfoto: Polfoto

Danskerne skal formentlig vænne sig til, at broer, veje og tunneller i fremtiden kan være bygget og ejet af pensionskasser – ikke af staten – og at man oftere skal til at betale for at køre over en bro over f.eks. Randers Fjord, en tunnel under Limfjorden eller Københavns havn eller en Kattegat-bro.

Regeringen overvejer ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) at lade pensionsselskaber bygge og drive en række nye broer og tunneller i Danmark og samtidig indføre en form for brugerbetaling, hvor man vil lade Sund & Bælt stå for opkrævningen af penge. Både Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet er åbne over for idéen om offentlige-private partnerskaber, OPP. Samtidig står pensionskasser klar med milliarder af kroner.

»Det er en interessant idé at lade pensionskasserne hjælpe med at bygge broer og tunneller,« siger Ole Birk Olesen.

»I nogle tilfælde vil det være en oplagt model at bruge, især hvis det samtidig indeholder brugerbetaling som på Storebælt, Øresund og Femern. F.eks. når det handler om en ny bro over Randers Fjord. Her vil det være oplagt at bruge modellen. Kommunen vil formentlig yde et stort bidrag, og så tror jeg, at mange bilister er villige til at betale f.eks. 12 kr. for at køre over en bro og spare 10-15 minutter,« siger ministeren, der peger på en bro over Kattegat som et oplagt sted at bruge OPP.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen:

»Der er masser af perspektiv i det her. Danske pensionskasser har allerede mange projekter af denne type i udlandet, men hvorfor skal de danske pensionspenge sendes til Australien? Lad os dog beholde dem i Danmark.«

Også Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, er positiv:

»Der er spændende perspektiver, men vi må tage projekterne ét for ét, for det vil ikke være oplagt alle steder. En bro over Randers Fjord er der et skrigende behov for, da bilerne i dag holder i lange køer. Det projekt vil vi gerne være med til,« siger Rasmus Prehn, der også peger på, at en Kattegat-bro kan være oplagt at finansiere med OPP.

Direktør Torben Möger Pedersen fra PensionDanmark er klar:

»Hvis staten vælger det her, er vi klar. Vi har allerede investeret tre mia. kr. i vejanlæg rundt i Europa og to mia. i offentlige byggeprojekter i Danmark.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland

Lang og hård dagsorden venter de folkevalgte

2.432 kvinder og mænd har ved kommunalvalget 2017 fået stemmer nok til en plads omkring det besluttende bord i en kommune. I de kommende fire år har de magten. Til at lukke skoler og bygge nye. Til at sørge for varm mad til fru Jensen – eller vakuumpakket. Til at skaffe boliger til hjemløse eller lade være. Dagsordenen vil være lang – her er et bud på otte temaer, som helt sikkert vil fylde på dosmersedlen for de valgte lokalpolitikere.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her