*

Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Leder

Radio Uber

Udenrigsministeriet har i Palo Alto i hjertet af Silicon Valley etableret et "innovationscenter", der skal opfange de nyeste strømninger, men hvad skal det nytte, når ny teknologi i Danmark bliver knægtet ved lov?

Hundredetusinder af danskere har i forårets løb på TV2 Charlie fulgt med i dramatiseringen af historien om Radio Mercur, der fra 1958 til 1962 valgte at udfordre Danmarks Radios monopol ved at sende reklamefinansieret radio fra skibet ”Lucky Star” opankret i internationalt farvand i Øresund.

Mange vil utvivlsomt mene, at den daværende regerings fremfærd over for Radio Mercur ved først at gøre monopolbruddet ulovligt og siden, da udsendelserne fortsatte, den 16. august 1962 at sende en større politistyrke ud til ”Lucky Star” for definitivt at lukke Radio Mercur aldrig ville kunne finde sted i dag.

Tro om igen.

De senere år er taxabranchen i Danmark og mange andre lande verden over blevet udfordret af den californiske teknologivirksomhed Uber Technologies Inc.

Ved hjælp af en forretningsmodel, der i væsentlig grad adskiller sig fra den eksisterende, har Uber formået at tiltrække et stort antal kunder og er dermed kommet til at udgøre en trussel mod taxabranchen.

Uber har især vundet terræn i kraft af sin teknologiløsning. Via mobiltelefonen bestiller kunden transport fra A til B. Opgaven bliver løst af private i egen vogn, og betalingen sker via mobiltelefonen. Kunden bliver opdateret om, hvornår vognen vil være fremme, og, når kørslen er påbegyndt, hvornår man vil være fremme ved sit mål. Ikke noget med bestillingscentraler, taxametre, sædefølere og anden bedaget teknologi, men derimod en tidssvarende teknologisk løsning.

Den eksisterende taxabranche og ikke mindst de fagforeninger, der organiserer chaufførerne, har ikke været begejstrede over konkurrencen fra Uber, der omvendt ikke er veget tilbage fra at udfordre det bestående på samme måde, som eksempelvis Ryanair har gjort det i luftfartsindustrien.

Al den stund, at Uber har ment at entrere med i princippet selvstændige erhvervsdrivende, har det været overladt til dem, der har kørt for Uber, at klare mellemværende i forhold til offentlige myndigheder, herunder med Skat. Især sidstnævnte har vakt furore, da intet er vigtigere i landet med verdens højeste skattetryk end at sikre, at alle betaler skat.

Hvor dette i årtier er blevet klaret gennem indberetningspligt og kildeskat, har der politisk ikke været vilje til at give plads til Uber eller for den sags skyld andre, der måtte stå parat til at udfordre den bestående, meget dyre taxakørsel.

Regeringen har nedsat et såkaldt disruptionråd, der netop skal se på perspektiverne i den teknologiske udvikling, men da Folketinget skulle revidere taxaloven, blev sædefølere, taxametre og andre museumsgenstande fastholdt.

Uber forlod Danmark den 18. april, men nu har et nyt selskab UBR City prøvet at tage over, hvor Uber slap. Aldrig så snart har UBR City givet sig til kende, førend Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har indgivet politianmeldelse. UBR City hævder at være en transporttjeneste og ikke et taxaselskab, men lidet hjælper det.

Magtapparatets fremfærd har i denne sag været præcis den samme som i sin tid mod Radio Mercur.

Udenrigsministeriet har i Palo Alto i hjertet af Silicon Valley etableret et innovationscenter, der skal opfange de nyeste strømninger, men hvad skal det nytte, når ny teknologi i Danmark bliver knægtet ved lov?

Disruptionrådet kan starte med at se på Folketinget, der tydeligvis foretrækker ”Matador” frem for Radio Mercur eller andre, der tør udfordre de vedtagne konventioner.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Leder lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Revolutionen er aflyst

Mikael Jalving
Engang var socialisme noget med at forandre verden, i dag er den blevet indvendig og personlig. Følelser, kropslig varme og økomærket karma. Måske er det dens sidste chance.

Debat: Er vi blevet mere vant til fornærmelser?

Debatten i Danmark er sjældent kedelig, men i forhold til f.eks. Tyskland er den rå og ubarmhjertig. Er det en fordel?
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her