Vi mangler en værdighedsgaranti til de ældre
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Værdighed for mig er, at man er herre over sit eget liv. At man selv får lov til at bestemme, hvad man fylder sin hverdag med af gode eller dårlige ting. Sådan synes jeg også, at ældre burde have det.
Dansk Sygeplejeråd, FOA og Ældre Sagen har lige holdt en værdighedskonference, hvor de gerne vil arbejde for at få en værdighedsgaranti for ældre. En garanti for, hvad man som ældre har krav på for at have et værdigt liv, når ens gamle ben ikke længere kan holde én oppe. De ønsker nu, at vi handler i stedet for at blive ved med at tale om, hvad værdighed er.
Hvis ikke vi handler nu, kan jeg frygte for min mors alderdom, ja, endda for min egen alderdom.
Palle alene i verden
I mit arbejde som social- og sundhedsassistent troede jeg, at jeg havde oplevet det værste, når jeg gik hjem fra arbejde og følte, at jeg igen i dag bare havde sat Helene for enden af spisebordet efter morgenplejen, hvor hun havde siddet, indtil det var tid til middagslur. Hvis hun var heldig, kunne hun få en tør ble, inden jeg tog hjem fra vagt.
Så mødte jeg Palle. Palle var en herre, der lige var flyttet på institution. Han havde et rigtig dårligt forhold til sine pårørende. Palle var derfor alene i verden.
Det viste sig, at Palle havde en del aftaler på sygehuset, og da pårørende ikke ønskede at tage med, måtte vi finde ud af, hvem der så skulle med.
Det kunne ikke blive personalet, for det var der ikke bemanding nok til. Palle måtte altså få pedellen til at køre frem og tilbage. Det er ikke, fordi jeg tvivler på pedellen, men Palle kender ikke pedellen, og pedellen har ikke indsigt i Palles sygdom.
Er det velfærd? Er det værdigt?
I min drømmeverden havde det været en pårørende og et personale, der var med Palle. På den måde kunne personalet have været der for Palle i tvivlsspørgsmål. Samtidig kunne man sammen med Palle og pårørende have sikret, at der skete tiltag, så Palle fik den nødvendige pleje.
De ældre skal selv bestemme
Men nu var det altså pedellen, der tog med Palle på sygehuset.
Jeg mener klart, at vi skal have en værdighedsgaranti. Så kære Manu Sareen, synes du ikke, det er på tide, at de ældre selv får lov til at bestemme, hvad de fylder deres hverdag med?