Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Den sørgmodige dag

Valgdagen 18/6 var en sørgmodig dag. En dag præget af uforståenhed, frustration og frygt. En dag, som har afgjort de næste fire års politiske kurs i Danmark. Valgaftenen plejer at være en festaften, uanset hvem der løber med sejren. Denne gang gik det op for mig, at en femtedel af den danske befolkning ligger milelangt fra min politiske overbevisning, men endnu vigtigere fra mit menneskesyn. Denne chokerende åbenbaring fik mig til at poste på de sociale medier, at jeg har en intention om at forlade landet med det nu virale hashtag, ”NuErJegFlygtning.

Dette hashtag har startet en ophedet debat, hvor kritikerne hævder, at det både er et tegn på intolerance, arrogance og en manglende forståelse af demokratiets indhold. Nej, jeg er hverken intolerant eller arrogant, når jeg udtaler mig, som jeg gør. Jeg ønskede at skabe en debat – en debat om, hvilken betydning de næste fire år kan få med DF ved roret. Fire år, hvor vi skal kæmpe for at homoseksuelle kan få samme muligheder som heteroseksuelle par. Fire år, hvor vi er nødsaget til at forsvare og råbe højest, når DF genoptager deres fremmedhadske diskurs og nu rent faktisk har mandaterne til at føre den ud i livet. Fire år, hvor flygtninge fra kriseramte og krigshærgede lande støder på en grænsebom i stedet for medfølelse og humanitet, når de kommer.

Jeg ønsker et Danmark præget af tolerance. Et Danmark, jeg kan stå inde for. Selv om DF’s sejr er en sejr for demokratiet, er det et nederlag for Danmarks medmenneskelighed og solidaritet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.