*

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
Motorsport 11.06.2014 kl. 19:27

Ekspert: Tom Kristensen kan køre Le Mans - hvis Audi vil fortsætte

Der ligger et kæmpe arbejde foran Audi-teamet, hvis de vælger at bygge en ny bil inden lørdagens start.

Den beskadigede Audi R18 køres bort efter uheldet. Foto: Remy de la Mauviniere/AP

Tom Kristensens teamkammerat Loic Duval kørte torsdag galt i Audi nummer et, og blev efterfølgende kørt på hospitalet.

På trods af det voldsomme uheld, så har Audis øverste chef, Dr. Wolfgang Ulrich på Radio Le Mans medddelt, at Duval talte med redningsfolkene og at han efterfølgende er kørt til undersøgelse på hospitalet.  Ifølge den officielle pressemeddelelse rapporteres Duvals tilstand som "opmuntrende".

"Det første og vigtigste er naturligvis, at køreren er ok, og det lyder det til på meldingerne dernede fra," siger Jyllands-Postens motorsportsekspert Thomas Wulff.

Ingen reservebil

Med de positive meldinger om Duvals tilstand, rejser spørgsmålet om teamets fortsatte deltagelse i Le Mans sig.

"Det handler om, hvad Audi beslutter sig for. Man opererer ikke med en reservebil, som man bare kan smide et klistermærke på siden af og så køre videre. Men Audi er normalt meget godt forberedt, så de har et hav af reservedele med derned. Det er før sket, at en bil har haft et voldsomt uheld, og så er blevet bygget op igen. Så får den lov til at køre på dispensation, fordi den ikke deltager i kvalifikationen. Det betyder, at den i så fald skal starte sidst," siger Thomas Wulff.

Kæmpe arbejde

Hvis teamet vælger at fortsætte ligger der et kæmpe arbejde foran mekanikkerne.

"Bilen så ud til at være helt smadret, så Audi skal bruge et nyt chassis og monocoque, og det er ikke sikkert, at de har det med derned. Men jeg er ret sikker på, at Audi kan have det dernede på to timer. Derefter venter der mekanikkerne en kæmpe opgave, hvis de skal have bilen klar til lørdag klokken 15.00," siger Thomas Wulff.

Set før

Han fastslår, at Audi teoretisk set gerne må bygge en ny bil.

"Det må de gerne ifølge reglerne, og jeg tror også, at Audi vil forsøge at gøre det i denne situation. Det er Le Mans, og det er noget, de forbereder sig på hele året. Så medmindre at der er fatale konsekvenser af uheldet, så kan jeg ikke forestille mig, at man ikke gør alt, hvad man kan, for at komme ud og køre. Der var for et par år siden en lignende episode med en Ferrari, som kørte galt under træningen, og dengang fik man kørt en ny bil ind fra fabrikken, som man så byggede videre på. Den fik lov til at starte bagerst," fortæller Thomas Wulff.

Han mener ikke, at det vil blive et problem for Audi at få den nødvendige dispensation.

Tom K og Audi kan løse det

Selv med en uskadt Duval, er konsekvenserne af ulykken dog store for Tom Kristensen og hans team.

"Det vil betyde, at de skal kæmpe sig igennem en hel del trafik, før de er i den ende af feltet, hvor de hører til. Men hvis alternativet er ikke at komme til start, så tror jeg at man hos Audi er ret ligeglade, bare man kommer ud og køre. Det er dog værre, at den bil de kommer til at kunne bygge, kan få svært ved at konkurrere, fordi den ikke er finjusteret. Men hvis der er nogle, som er i stand til at få det bedste ud af sådan en situation, så er det Tom Kristensen og Audi," siger Thomas Wulff.

Audi har endnu ikke kommenteret på, hvad de vælger at gøre i forbindelse med Audi nummer et.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Fodbold
forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Grand Prix de Monaco 2015 - Løb
1. Nico Rosberg
1:49:18.420
2. Sebastian Vettel
+4.440
3. Lewis Hamilton
+6.000
Program

Grand Prix du Canada 2015

Træning 1
05/06 00:00
Træning 2
05/06 20:00
Træning 3
06/06 16:00
Kvalifikation
06/06 19:00
Løb
07/06 20:00
VM Stillingen
1. Lewis Hamilton
126
2. Nico Rosberg
116
3. Sebastian Vettel
98
4. Kimi Raikkonen
60
5. Valtteri Bottas
42
6. Felipe Massa
39
7. Daniel Ricciardo
35
8. Daniil Kvyat
17
9. Felipe Nasr
16
10. Romain Grosjean
16
11. Sergio Perez
11
12. Sainz Jr, Carlos
9
13. Nico Hulkenberg
6
14. Verstappen, Max
6
1. Mercedes
242
2. Ferrari
158
3. Williams
81
4. Red Bull Racing
52
5. Sauber
21
6. Force India
17
7. Lotus
16
8. Toro Rosso
15
9. McLaren
4
10. Marussia
0
Annonce