Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 17. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten politik
Politik 01.12.13 kl. 23:00
Arkivfoto: Joachim Adrian/Polfoto

Ministermanøvre mod åbenhed

Den nye offentlighedslov bliver mere lukket end hidtil antaget. Via bekendtgørelser lukker regeringen for den lovede åbenhed i en lang række statsselskaber. Det gælder bl.a. DSB Øresund, som driver Kystbanen.

Da regeringen tidligere i år blev kritiseret for den nye offentlighedslov, fremhævede justitsminister Morten Bødskov (S) konsekvent, at loven på flere punkter ville give øget åbenhed. Især lagde han vægt på muligheden for at kigge offentligt ejede virksomheder i kortene og skrev bl.a. i Information:

»Det kan f.eks. nævnes, at den nye offentlighedslov i modsætning til i dag også vil gælde for selskaber, hvor det offentlige har en betydelig ejerandel.«

Men nu viser det sig, at en stribe selskaber undtages helt fra loven, når den træder i kraft den 1. januar 2014, bl.a. DSB Øresund, Danske Spil og Brobizz. I alt vil seks ministre undtage mindst 58 selskaber.

Se listen over, hvem der lukker ned for åbenhed.

Det fremgår af bekendtgørelser, som i de seneste uger er sendt i høring. Et ministerium kan administrativt undtage et offentligt selskab fra offentlighedsloven, hvis justitsministeren er enig. Undtagelsen fremgår af lovens forarbejder, men har ikke været omtalt før, og det store antal selskaber overrasker Venstre og Konservative, som var med til at lave loven.

»Det er meget bekymrende, for meningen var jo ikke, at vi gav mere åbenhed, som man bagefter går i gang med at indskrænke administrativt med en stribe bekendtgørelser,« siger retsordfører Tom Behnke (K), mens Venstres Jan E. Jørgensen udtaler:

»I må spørge justitsministeren, hvorfor han mener, at det er nødvendigt.«

Juraprofessor Søren Sandfeld Jakobsen, Aalborg Universitet, undrer sig:

»Hvorfor pokker skulle selskaberne egentlig lukkes ind i folden til offentlighedsloven, når de nu bliver kylet ud?«

Morten Bødskov hæfter sig ved, at der også er selskaber, hvor der fremover bliver øget åbenhed, f.eks. er Freja Ejendomme og Femern-forbindelsen ikke undtaget:

»Virkeligheden er, at der kommer betydeligt mere åbenhed. De selskaber, der er undtaget efter den nye lov, var også undtaget før.«

Justitsministeren afviser, at han har givet indtryk af mere åbenhed, end der reelt bliver tale om.

 

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Politik lige nu
Tophistorie

Mørketal skjuler tusinder af ledige

Regeringen bør skrue ned for optimismen, lyder det.
Tilmeld dig Politiks Nyhedsoverblik
forsiden lige nu

Præsident Putin: Ukrainske styrker i øst er en "alvorlig forbrydelse"

Putin kalder det en alvorlig forbrydelse, at Ukraine har besluttet at sende soldater til det østlige Ukraine.

Har Apple stillet uret rigtigt?

Verden venter utålmodigt på, at Apple lancerer armbåndsuret iWatch. Selv om det slet ikke er sikkert. For hvad skal vi egentlig bruge uret til? Læs om en tikkende trussel under branchen.

Kæmpe hul i togprojekts kasse

Opførelsen af en ny letbane i Aarhus ser ud til at blive flere hundrede mio. kr. dyrere end ventet.

Trægt salg presser priserne på rejser

Charterselskaberne er tvunget til at give store rabatter på rejser sydpå.

Medie: Kun en redningsbåd brugt i færgetragedie

Ni mennesker er døde, og 287 personer savnes stadig efter en sydkoreansk færge sank onsdag.

Lægefejl kan være fatal for Schumacher

Redningsfolk har angiveligt undervurderet alvoren i Formel 1-legendes skistyrt.
Annonce
Annonce
Indland
Christine Cordsen
Blogs
Annonce