*

Kultur

Juridisk slagsmål på vej om Jørgen "Gamle" Hansens boksefilm

Forfatter føler sig krænket over måden Nimbus Film har anvendt hendes biografi på.

Filmen om Jørgen "Gamle" Hansen har premiere 15. juni. Forfatteren Birgitte Lorentzen er bange for, at hende bog om bokseren danner grundlag for filmen. Arkivfoto: Jørgen Sperling/Polfoto

Journalisten Birgitte Lorentzen ved en hel del om boksning.

Hun har bl.a. lavet dokumentaren "Promotoren og hans boksere" om Mogens Palle og atleterne i hans stald gennem fem årtier, og i 2012 udkom hendes biografi om Jørgen Hansen, "Gamle Hansen".

Nu går hun og undrer sig lidt. Der kommer nemlig en spillefilm om Jørgen Hansen i biograferne den 15. juni, en sag til knapt 18 mio. kr., og hun synes, at der er indikationer af, at Nimbus Film, selskabet bag "Den bedste mand", har udnyttet hendes arbejde ganske meget - uden at have betalt for rettighederne til hendes bog.

Birgitte Lorentzens bog om Jørgen "Gamle" Hansen indeholder en række oplysninger om Jørgen Hansens traumatiske barndom og tvangstanker, der aldrig har været fremme før.
Om det er for meget, ved hun ikke, men Birgitte Lorentzen har kontaktet en advokat med speciale i ophavsret, der skal se på sagen.

Helt sikkert er det under alle omstændigheder, at Nimbus Film har haft gavn af "Gamle Hansen".

En af Birgitte Lorentzens samarbejdspartnere så tilfældigt under et besøg på filmselskabet et eksemplar af bogen ligge fremme med gule labels stikkende ud fra den, og forfatteren siger selv, at Nimbus Films direktør Bo Ehrhardt har fortalt hende, at 10 eksemplarer af bogen har cirkuleret blandt filmens involverede. Så nyttig har udgivelsen været for Nimbus Film, at en assistent en dag ringede til Birgitte Lorentzen personligt for at købe bøger, som de ville overdrage til filmens kroatiske co-producenter.

Og endnu en episode fortæller Birgitte Lorentzen, at hendes bog har været vigtig for filmskaberne. Hun mødte skuespilleren Lena Maria Christensen, som i filmen spiller Jørgen Hansens hustru, Hanne, til en 50 års fødselsdag. Skuespilleren fortalte, ifølge Birgitte Lorentzen, at hun fik bogen udleveret af filmselskabet og i øvrigt ikke skulle møde Hanne Hansen i virkeligheden, da beskrivelserne i bogen jo rakte langt.

Birgitte Lorentzen og Nimbus Film har kommunikeret frem og tilbage gennem flere år, bl.a. med henblik på mulige samarbejdsaftaler. Det er ikke lykkedes, og nu står Birgitte Lorentzen tilbage med opfattelsen af, at Nimbus Film har udnyttet hendes arbejde.

»Det er ikke et spørgsmål om penge, det er princippet. Jeg har brugt virkelig meget energi på den bog, og den indeholder en række oplysninger om Jørgen Hansens traumatiske barndom og tvangstanker, der aldrig har været fremme før. Jeg har ikke set filmen endnu, men hører, at de ting indgår i den færdige film,« siger Birgitte Lorentzen.

Hun ærgrer sig over konflikten, ikke mindst fordi hun er glad for, at Jørgen Hansen og hans familie får en film.

»Familien betyder meget for mig, og jeg har et nært forhold til dem i dag. Derfor er det en besynderlig situation at stå i. Jeg ønsker alt godt for filmen, men er også nødt til at forsvare mit arbejde. Jeg ved godt, at jeg ikke har rettighederne til Jørgen Hansens livshistorie, fordi jeg har skrevet den bog, men jeg tænker da, at der må være grænse for, hvor meget man kan bruge et værk.«

Steen Gori, jurist i Nimbus Film, afviser fuldkommen Birgitte Lorentzens opfattelse af sagen.

»Hun overvurderer bogens betydning. Det er rigtigt, at den har indgået i vores researchmateriale, men som en meget lille del. Derfor er dette også en principiel sag for os. Man kan ikke have ophavsret på virkelige begivenheder, og vi kan ikke gå ud og betale for al researchmateriale,« siger Steen Gori og fortsætter:

»Det er vigtigt at slå fast, at Birgitte Lorentzens bog slet ikke egner sig til filmatisering, og det er meget få af vores kreative folk, der har forholdt sig til den.«

Mikkel Boe Følsgaard spiller Jørgen "Gamle" Hansen i filmen. Foto: Nikola Predovic
Men hvis det er sandt, er det så ikke underligt, at I har købt hele 10 eksemplarer og ville købe flere, som skulle til Kroatien?

»Der er nogle ting på billedsiden vedrørende bl.a. tøjstilen dengang, som bogen formidler godt, men tøjstilen i 1980'erne har Birgitte Lorentzen jo heller ikke ophavsret til,« siger Steen Gori.

Jørgen Hansen er i dag dement, og hans hustru, Hanne, var for få år siden udsat for en faldulykke. Det er Steen Goris indtryk, at forfatteren egenhændigt har påtaget sig en slags ambassadørrolle for familien Hansen, som efter hans mening ikke har tjent nogen parter godt.

»Det har skabt noget unødig støj,« mener Steen Gori.

»Men vi har skabt vores egen stærke relation til Jørgen Hansens børn og andre, der har været tæt på Jørgen Hansen i hans karriere.«

Professor Morten Rosenmeier, Københavns Universitet, har speciale i ophavsret. Han forklarer, at det afgørende i denne sag er, hvor meget af Birgitte Lorentzens kreativitet Nimbus Films har overtaget i filmen.

»Det kan godt være, at forfatteren har en sag her. Det er godt nok rigtigt, at man ikke kan have ophavsret på virkeligheden, men her gælder det beskyttelsen af hendes værk. Der ligger en masse selektion i tilvalg og fravalg i forbindelse med en biografi, som forfatteren foretager. Det bliver afgørende, hvor tæt filmen ligger op ad de valg. Lad os sige, at Jørgen Hansen i sit liv har været udsat for en milliard hændelser. Forfatteren udvælger nogle bestemte at tage med, og hvis det er de samme eller næsten de samme, filmen har med, så kan der være en krænkelse.«

Derfor er det heller ikke nødvendigvis belastende for Nimbus Film, at de har brugt bogen hyppigt, pointerer Morten Rosenmeier.

»Det afgørende er, hvor tæt filmen ligger op ad hendes bog.«

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
TV
Annonce
Kultur
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her