*

Kultur

Ai Weiwei trækker værk fra dansk udstilling i protest mod smykkelov

»Jeg er meget chokeret,« skriver den kendte kinesiske kunstner Ai Weiwei om den danske smykkelov, som får konsekvenser for Aros.

Ai Weiwei trækker sig fra udstillingen "A New Dynasty – Created in China" på Aros. Arkivfoto: Lennart Preiss/AP

Nyheden om at de danske politikere har vedtaget en lov, der bl.a. indebærer, at asylansøgere i udgangspunktet kan få konfiskeret værdier, der overstiger 10.000 kr., har nu også nået den kinesiske kunstner og systemkritiker Ai Weiwei.

Siden den 21. november har et af hans kunstværker været udstillet på kunstmuseet Aros i Aarhus som en del af udstillingen "A New Dynasty – Created in China", men snart er det slut.

På sin Instagram-profil skriver kunstneren henvendt til Aros-direktøren Erlend Høyersten:

»Jeg er meget chokeret over gårsdagens nyhed om, at den danske regering har besluttet at konfiskere flygtninges private ejendele. Som et resultat af den beklagelige beslutning må jeg trække mig fra jeres udstilling "A New Dynasty - Created In China" for at udtrykke min protest over den danske regerings beslutning

I beskeden, som er skrevet på kinesisk, men som er blevet oversat til engelsk takker Ai Weiwei for støtten og undskylder det besvær det måtte afstedkomme.

Til udstillingen, som har fået begejstrerede anmeldelser i pressen, havde Ai Weiwei skabt installationen Yu Yi, en 12 meter lang figur, der flettet i bambus svæver i 8 meters højde over publikum.

På Aros' Facebook-side forbereder man publikum på, at det snart kan være sidste chance for at se figuren, men tilføjer:

»Vi afventer den videre udvikling.«

Berømt systemkritiker får sit pas igen efter fire år

Erlend Høyersten siger til Jyllands-Posten, at han er forbavset over Ai Weiweis udmelding, som han hidtil kun har set på de sociale medier. Der har således endnu ikke været kontakt mellem museet og kunstneren.

»Jeg er lidt overrasket over, at han sætter lighedstegn mellem det danske folketing og det danske folk. Vi er en privat stiftelse, som arbejder for at skabe rum for kritisk refleksion, og vi insisterer på, at kunsten skaber et udgangspunkt for at perspektivere verden. Alt det, vi arbejder for, er det, som Ai Weiwei også arbejder for. Og han af alle burde netop forstå, at man ikke kan give et folk ansvaret for, hvad magten gør. Så der en disharmoni mellem aktionen og dem han rammer, publikum.«

Hvornår værket bliver fjernet, ved Erlend Høyersten ikke.

Foruden Ai Weiwei er 23 kinesiske samtidskunstnere repræsenteret på udstillingen, som efter planen skal køre indtil den 22. maj.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
TV
Annonce
Kultur

Kommentar: Vi skal have noget i skrutten!

Johs. H. Christensen

Mad, mad, mad. Mange af de talrige madprogrammer er fup og fidus, der mere handler om ædedolkene selv end om det kulinariske.

Tre dage med kliken

23 år senere følger Richard Linklater op på sit teen flick-hit ”Sidste vilde nat med kliken” med en herlig hyldest til collegelivets ekstra-curriculære formative aktiviteter.

En klovns genvordigheder

Chocolat er navnet på en klovn, der i samspil med en anden, Footit, omkring år 1900 fornyede klovnekunsten. Chocolat var sort, og filmen fortæller om hans trængsler i en kultur præget af både blød og brutal racisme.

En legende på bunden

Don Cheadles fascinerede og fascinerende biopic om Miles Davis hylder det martrede geni i en fragmenteret fortælling.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her