*

Indland

Første førerløse bil bliver meget snart sluppet løs i Danmark

Det vil formentlig ske på en p-plads ved et større hospital i København. Og det er trafikselskabet Arriva, der står bag.

Om få måneder vil en elbil fra Arriva formentlig køre rundt uden fører. De selvkørende biler er nu en realitet. Foto: Tobias Nicolai

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) forventer, at udviklingen med førerløse biler på de danske veje vil »eksplodere« om få år, mens man hos trafikselskabet Arriva allerede har de første 10 biler klar.

»Vi regner med inden for fem-seks måneder at være i gang med det første forsøg med selvkørende biler,« fortæller Morten Jakobsen, chef for mobility service hos Arriva og ansvarlig for det særlige bybils-koncept Drivenow.

DriveNow har 400 BMW-elbiler, der kører i København, og ifølge Morten Jakobsen kan 10 biler køre uden chauffør.

Forsøget skal gennemføres ved et stort hospital i København, hvor bilerne skal køre fra parkeringspladsen og hen til kunden og efter brug køre hen på parkeringspladsen og parkere sig selv. Bilerne må dog ikke forlade p-pladsen.

Morten Jakobsen vil ikke sige, hvilket hospital der bliver tale om, men »vi regner med at være i gang i slutningen af i år eller i starten af 2018«, fortæller han.

Siden den 1. juli har man kunnet søge om tilladelse til forsøg med førerløse biler og busser, og transportminister Ole Birk Olesen, der har ansvaret for forsøgsordningen, har store forventninger.

Nærmest ingen grænser

»Man skal søge om tilladelse, og hvis man kan dokumentere, at sikkerheden er i orden, er der nærmest ingen grænser for, hvad man kan få tilladelse til,« forklarer Ole Birk Olesen, der forudser en voldsom udvikling, når teknologien forventes at være på plads i begyndelsen af 2020’erne.

Der er stadig mange uløste problemer med de selvkørende biler – det er f.eks. et godt spørgsmål, hvad den selvkørende bil skal gøre, hvis der pludselig står to mennesker på vejen foran? Hvem skal den forsøge at undgå? Senest har en koreansk undersøgelse påvist, at en laserpen kan forstyrre den selvkørende bils sensorer.

Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet understreger imidlertid, at en selvkørende bil – når teknologien er helt færdigudviklet – vil være langt mere sikker i trafikken end en bil med et menneske bag rattet. Alene i 2016 skete der i Danmark 11.333 trafikulykker med i alt 211 dræbte.

»Om nogle år vil vi formentlig sige, at det er farligt at have mennesker til at køre biler og så lave særlige kørebaner til de biler, der har en person bag rattet,« lyder det fra Per Homann Jespersen.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce
Biler
Næsten som originalen: Måske skal din næste Golf være en Polo
Sjette generation af VW Polo opleves bag rattet stort set som den større og dyrere Golf. Bilen har det hele - inkl. mulighed for 100 pct. digitalt display, der overgår alle andre VW’er. 
Se flere
Næsten som originalen: Måske skal din næste Golf være en Polo
Sjette generation af VW Polo opleves bag rattet stort set som den større og dyrere Golf. Bilen har det hele - inkl. mulighed for 100 pct. digitalt display, der overgår alle andre VW’er. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her